Friluftsliv og bærekraft i skolen: en kvalitativ studie om læreres oppfatninger av friluftslivsundervisning og bærekraft i grunnskolen
Abstract
Formålet med denne oppgaven har vært å undersøke et utvalg grunnskolelæreres oppfatninger og refleksjoner rundt friluftsliv og bærekraft i skolen. Spørsmålet var hvordan lærere i grunnskolen oppfatter og gjennomfører friluftslivsundervisning sett i lys av et bærekraftperspektiv. For å svare på problemstillingen har vi brukt kvalitativ metode og semistrukturert intervju. I LK20 har friluftsliv, miljøbevissthet og bærekraftig utvikling en sentral rolle gjennom opplæringens verdigrunnlag og tverrfaglige temaer. Vi fikk inntrykk av at lærerne opplevde friluftsliv som en god læringsaktivitet i forbindelse med målene om miljøbevissthet og bærekraftig utvikling. Lærerne delte en felles oppfatning rundt økologisk bevissthet som et iboende tema i undervisningen mot miljøbevissthet og bærekraftig utvikling. Flertallet trakk eksempelvis fram respekt for natur, kjennskap til den og sporløs ferdsel som viktige element. Mye tydet på at det eksisterte både livssentrerte og menneskesentrerte natursyn blant lærerne, noe som trolig påvirker hvilke holdninger og verdier de velger å formidle videre. Det ser og ut til at naturmøter og friluftslivsopplevelser er noe lærerne prioriterer, og at de ønsker å tilrettelegge muligheten for naturtilknytning. Med bakgrunn i utfordringen rundt digitalisering og distansering til natur nevnte flere glede, naturopplevelser, naturkjennskap, overskudd og mestring i natur som vesentlige element mot en mulig holdningsendring. Samtidig forutsetter en slik bevisstgjøring av naturens egenverdi tid, ressurser og et visst engasjement og kompetansenivå hos læreren. Vi har sett en mulighet for videre forskning på oppfølging av LK20, eller elevenes perspektiv og holdninger til natur.
Description
Friluftsliv ID3-322
Avdeling for lærerutdanning og idrett, Sogndal
Veileder, Håvard Grøteide
11.desember 2020