Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBjerke, Helle Seiertun
dc.contributor.authorRomberg, Hedda
dc.date.accessioned2021-02-15T13:47:53Z
dc.date.available2021-02-15T13:47:53Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2728153
dc.descriptionFriluftsliv ID3-322 Avdeling for lærerutdanning og idrett, Sogndal Veileder, Håvard Grøteide 11.desember 2020en_US
dc.description.abstractFormålet med denne oppgaven har vært å undersøke et utvalg grunnskolelæreres oppfatninger og refleksjoner rundt friluftsliv og bærekraft i skolen. Spørsmålet var hvordan lærere i grunnskolen oppfatter og gjennomfører friluftslivsundervisning sett i lys av et bærekraftperspektiv. For å svare på problemstillingen har vi brukt kvalitativ metode og semistrukturert intervju. I LK20 har friluftsliv, miljøbevissthet og bærekraftig utvikling en sentral rolle gjennom opplæringens verdigrunnlag og tverrfaglige temaer. Vi fikk inntrykk av at lærerne opplevde friluftsliv som en god læringsaktivitet i forbindelse med målene om miljøbevissthet og bærekraftig utvikling. Lærerne delte en felles oppfatning rundt økologisk bevissthet som et iboende tema i undervisningen mot miljøbevissthet og bærekraftig utvikling. Flertallet trakk eksempelvis fram respekt for natur, kjennskap til den og sporløs ferdsel som viktige element. Mye tydet på at det eksisterte både livssentrerte og menneskesentrerte natursyn blant lærerne, noe som trolig påvirker hvilke holdninger og verdier de velger å formidle videre. Det ser og ut til at naturmøter og friluftslivsopplevelser er noe lærerne prioriterer, og at de ønsker å tilrettelegge muligheten for naturtilknytning. Med bakgrunn i utfordringen rundt digitalisering og distansering til natur nevnte flere glede, naturopplevelser, naturkjennskap, overskudd og mestring i natur som vesentlige element mot en mulig holdningsendring. Samtidig forutsetter en slik bevisstgjøring av naturens egenverdi tid, ressurser og et visst engasjement og kompetansenivå hos læreren. Vi har sett en mulighet for videre forskning på oppfølging av LK20, eller elevenes perspektiv og holdninger til natur.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectFriluftsliven_US
dc.subjectBærekraftig utviklingen_US
dc.subjectMiljøbevisstheten_US
dc.subjectNaturtilknytningen_US
dc.subjectFriluftsliv i skolenen_US
dc.titleFriluftsliv og bærekraft i skolen: en kvalitativ studie om læreres oppfatninger av friluftslivsundervisning og bærekraft i grunnskolenen_US
dc.title.alternativeOutdoor Life and Sustainability in School: A qualitative study of teachers' perceptions of outdoor life teaching and sustainability in primary schoolen_US
dc.typeBachelor thesisen_US
dc.source.pagenumber47en_US
dc.description.localcodeID3-322en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal