Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBrekke-Bergh, Ingrid Johanne
dc.date.accessioned2020-12-22T08:05:58Z
dc.date.available2020-12-22T08:05:58Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2720689
dc.descriptionMaster i barnehagekunnskap, campus Bergen 2020en_US
dc.description.abstractBakgrunn: Forskrift om rammeplan for barnehagelærerutdanning (Kunnskapsdepartementet, 2017) beskriver at studenter skal kunne utvikle evnen til å analysere egne holdninger, og egne og andres handlinger gjennom refleksjon. Å kunne reflektere og vurdere går igjen i læringsutbyttebeskrivelsene. Hvordan studenters refleksjoner blir støttet og utfordret gjennom veiledningen i praksisperioden vil være interessant å se nærmere på. Veiledning har blitt viktig som en undervisningsform i barnehagelærerutdanningen, og det er derfor interessant å lære mer om veiledningens betydning for studenters refleksjon. Problemstilling: «Hva kjennetegner refleksjonen i en veiledningssamtale i praksisopplæringen?» Metode: Det ble gjort en kvalitativ studie, med videoobservasjon, semistrukturert intervju og ikke-deltakende observasjon, av et veiledningspar som besto av en student og en praksislærer. Funn: Funn viser at det er spesielt tre elementer som kjennetegner denne veiledningen. Det er støtte, utfordring og motstand. Disse tre elementene er med på å åpne for, skape og legge til rette for refleksjon, samtidig som de også er med på å delvis hindre refleksjon. Konklusjon: Veiledning har sterk tradisjon i å være støttende, men støtte viser seg å ikke være tilstrekkelig nok for å utvikle refleksjon og kritisk tenking. Dersom motstand og utfordring blir en større del av veiledningen, kan dette bidra ytterligere til, eller åpne for refleksjon i veiledningen. Ved å knytte refleksjon til motstand og utfordring, viser dette seg å være noen aspekt som ytterlige kan bidra til eller åpne for refleksjon i veiledningen.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleRefleksjon i en veiledning av barnehagelærerstudenten_US
dc.title.alternativeReflection in a guidance conversation of a kindergarten teacher studenten_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.source.pagenumber81en_US
dc.description.localcodeMBA507en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal