Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorOttemo, Kjartan Grønhaug
dc.date.accessioned2020-09-22T09:27:36Z
dc.date.available2020-09-22T09:27:36Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2678965
dc.descriptionKjartan Grønhaug Ottemo Master i Læring og undervisning Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfag Innleveringsdato: 31.05.2020en_US
dc.description.abstractDenne masteroppgaven fokuserer på matematisk problemløsning i algebraoppgaver på nasjonale eksamen. Den overordnede problemstillingen er: I hvilken grad vektlegger nasjonale eksamener problemløsning i ulike algebraoppgaver i perioden 2009-2019? Målet med studien er å få innsikt om intensjonene i læreplanen samsvarer med eksamensoppgavenes innhold i matematikk. Læreplanen skriver at problemløsning er en del av matematikkompetansen, og at det er viktig at elevene løser matematiske problem gjennom utforsking av kreative strategier i problemløsningen. Utvalget består av åtte skriftlige avgangsprøver fra 2009-2019 i matematikk basert på læreplanen, Kunnskapsløftet LK06. Algebraoppgavene i utvalget analyseres og kategoriserer i eksamenssettene ved å ta i bruk rammeverket til Third International Mathematics and Science Study. TIMSS deler algebra inn i fem temaer: formel, likning, funksjon, algebraiske uttrykk og mønster. En matematisk oppgave som krever problemløsnings, er her definert som en oppgave der løsningsmetoden(e) i utgangspunktet er ukjent for problemløseren (Björkqvist, 2003). Eleven må derfor resonnere seg frem til kreative metoder i problemløsningen. Konklusjonen var at eksamensoppgavene inneholdt en liten andel av algebraoppgaver som krever problemløsning, til tross for at problemløsning i læreplanen i matematikk er sentralt. Flesteparten av eksamensoppgavene var oppgaver som tester om eleven behersker innlærte regneregler, gjenkjenner oppskrifter på ulike formler, eller kjente fremgangsmåter, som løser oppgaven. Eksamens innhold i algebra, slik innholdet fremstår i det analyserte utvalget, samsvarer i liten grad med læreplanens vektlegging av problemløsning (som et sentralt læringsmål).en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandet
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectproblemløsningen_US
dc.subjectalgebraen_US
dc.subjecteksamenen_US
dc.subjectlæreplanenen_US
dc.subjectLK06en_US
dc.subjectTIMSSen_US
dc.titleProblemløsning i norske eksamensoppgaver i matematikk: en studie av fremstillingen av problemløsningsoppgaver i algebra basert på en analyse av norske eksamensoppgaver fra 2009 til 2019en_US
dc.title.alternativeProblem solving in Norwegian exams in mathematics: Students’ expected engagement with problem solving in algebraic tasks based on an analysis of Norwegian exams from 2009 till 2019en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.source.pagenumber84en_US
dc.description.localcodeMAS3-307en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal