dc.contributor.author | Ottemo, Kjartan Grønhaug | |
dc.date.accessioned | 2020-09-22T09:27:36Z | |
dc.date.available | 2020-09-22T09:27:36Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2678965 | |
dc.description | Kjartan Grønhaug Ottemo
Master i Læring og undervisning
Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett
Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfag
Innleveringsdato: 31.05.2020 | en_US |
dc.description.abstract | Denne masteroppgaven fokuserer på matematisk problemløsning i algebraoppgaver på nasjonale
eksamen. Den overordnede problemstillingen er: I hvilken grad vektlegger nasjonale eksamener
problemløsning i ulike algebraoppgaver i perioden 2009-2019? Målet med studien er å få innsikt om
intensjonene i læreplanen samsvarer med eksamensoppgavenes innhold i matematikk. Læreplanen
skriver at problemløsning er en del av matematikkompetansen, og at det er viktig at elevene løser
matematiske problem gjennom utforsking av kreative strategier i problemløsningen.
Utvalget består av åtte skriftlige avgangsprøver fra 2009-2019 i matematikk basert på læreplanen,
Kunnskapsløftet LK06. Algebraoppgavene i utvalget analyseres og kategoriserer i eksamenssettene
ved å ta i bruk rammeverket til Third International Mathematics and Science Study. TIMSS deler
algebra inn i fem temaer: formel, likning, funksjon, algebraiske uttrykk og mønster. En matematisk
oppgave som krever problemløsnings, er her definert som en oppgave der løsningsmetoden(e) i
utgangspunktet er ukjent for problemløseren (Björkqvist, 2003). Eleven må derfor resonnere seg
frem til kreative metoder i problemløsningen.
Konklusjonen var at eksamensoppgavene inneholdt en liten andel av algebraoppgaver som krever
problemløsning, til tross for at problemløsning i læreplanen i matematikk er sentralt. Flesteparten av
eksamensoppgavene var oppgaver som tester om eleven behersker innlærte regneregler,
gjenkjenner oppskrifter på ulike formler, eller kjente fremgangsmåter, som løser oppgaven.
Eksamens innhold i algebra, slik innholdet fremstår i det analyserte utvalget, samsvarer i liten grad
med læreplanens vektlegging av problemløsning (som et sentralt læringsmål). | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Høgskulen på Vestlandet | |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.subject | problemløsning | en_US |
dc.subject | algebra | en_US |
dc.subject | eksamen | en_US |
dc.subject | læreplanen | en_US |
dc.subject | LK06 | en_US |
dc.subject | TIMSS | en_US |
dc.title | Problemløsning i norske eksamensoppgaver i matematikk: en studie av fremstillingen av problemløsningsoppgaver i algebra basert på en analyse av norske eksamensoppgaver fra 2009 til 2019 | en_US |
dc.title.alternative | Problem solving in Norwegian exams in mathematics: Students’ expected engagement with problem solving in algebraic tasks based on an analysis of Norwegian exams from 2009 till 2019 | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.source.pagenumber | 84 | en_US |
dc.description.localcode | MAS3-307 | en_US |