Show simple item record

dc.contributor.authorFagerland, Agathe
dc.contributor.authorByrkjeland, Maria
dc.date.accessioned2020-09-14T06:58:52Z
dc.date.available2020-09-14T06:58:52Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2677515
dc.descriptionHVL, campus Storden_US
dc.description.abstractI denne oppgaven ser vi på hvordan bærekraftsbegrepet opptrer i læreplanene fra M74 og frem til den kommende læreplanen LF20, med problemstillingen “Hvordan presenteres bærekraftsbegrepet i nåværende, kommende og tidligere læreplaner, og hvilken tilnærming til begrepet ligger til grunn hos utvalgte kunst- og håndverkslærere og deres skoleledere?” som utgangspunkt. Videre utforsker vi utvalgte læreres tilnærming til begrepet slik det fremstår i læreplanene, og ser hvordan de implementerer emnet i undervisningen på sine skoler. Studien har en kvalitativ tilnærming, med dokumentanalyse og semistrukturerte intervju som forskningsmetode. Det teoretiske rammeverket består hovedsakling av Næss & Mæjlenders (2007) dypøkologiske tilnærming til bærekraftsbegrepet, Sinnes`(2017) teknokratiske og økosentriske bærekraftssyn og Straumes (2017) forståelse av bærekraftsbegrepets utvikling gjennom de ulike læreplanene. I tillegg støtter vi oss til Goodlads (1997) fem nivåer av læreplan , og Biestas (2015) syn på elevenes modningsprosess fra et pedagogisk ståsted. Funnene i oppgaven viser en gradvis utvikling av bærekraftsbegrepet i de ulike planene, men tyder også på at det fremdeles er store sprik mellom bærekraftig utvikling presenteres i styringsdokumentene og hvordan det implementeres i undervisningene hos våre informanter.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleLærerens rolle i en polarisert tiden_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeMACREL-OPGen_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse 4.0 Internasjonal