Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBrennhaug, Monica Stuenes
dc.date.accessioned2020-08-25T10:44:58Z
dc.date.available2020-08-25T10:44:58Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2673885
dc.descriptionMaster i spesialpedagogikk Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett (FLKI) Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfag Innleveringsdato: 15.05.20en_US
dc.description.abstractOppgavens tittel: Matematikkvansker i barneskolen. En kvantitativ undersøkelse om hvordan lærerne jobber med matematikkvansker på første til tredje trinn. Formål og problemstilling: Formålet med undersøkelsen er å finne ut hvordan lærere jobber for å hjelpe elever med matematikkvansker. Med denne undersøkelsen ønsker jeg å bidra til økt innsikt i temaet. Problemstillingen er Hvordan jobber lærere med elever som strever med matematikk på første til tredje trinn på barneskolen? Metode: Oppgaven har en kvantitativ tilnærming, og det er brukt spørreskjema som innsamlingsmetode. Utvalget består av 41 informanter med undervisningsbakgrunn i matematikk på første til tredje trinn i barneskolen. Spørreskjemaet et utformet i SurveyXact og analyseprogrammet i SurveyXact og excel er brukt for å analysere datamaterialet. Hovedresultater: Lærene i undersøkelsen har lite formell kompetanse om matematikkvansker, men likevel har de en forståelse av hva som kjennetegner vanskene. Det kommer fram at mye av den kompetansen de har om matematikkvansker et opparbeidet gjennom erfaring og praksis. Kunnskapen om kjennetegn viser at de har kompetanse til kunne vite hva de skal se etter for å avdekke vansker. Selv om lærerne har kompetanse til å avdekke vanker viser undersøkelsen at det er utfordringer rundt hva som kan gjøres for å hjelpe elevene til å mestre matematikken bedre. Det kommer fram at det mangler ressurser og at lærerne selv mangler kunnskap om hva slag tiltak som kan iverksettes.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandet
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleMatematikkvansker i barneskolen: En kvantitativ undersøkelse om hvordan lærerne jobber med matematikkvansker på første til tredje trinnen_US
dc.title.alternativeMathematics difficulties in primary school: A quantitative research on how teachers work with mathematics difficulties in first to third gradeen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.source.pagenumber77en_US
dc.description.localcodeMASPED3-303en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal