Elevers utfordringer i arbeid med matematisk modellering
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2671298Utgivelsesdato
2020Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Studiens hensikt er å undersøke elevers matematiske modelleringsprosess i et undervisningsopplegg med bruk av ekte data. Fokuset er blitt særlig rettet mot elevenes utfordringer og valideringer i denne prosessen. Bakgrunnen for studien er knyttet til den nye læreplanen som tilrettelegger for matematisk modellering i matematikkundervisningen, og forskning knyttet til matematisk modellering i klasserommet. Begge disse kildene peker på at elevene skal lære mer om det å bruke matematikk i en virkelig situasjon, å lære mer om hvor og hvordan en kan bruke matematikk i hverdagen.
Målet for studien er å belyse hvordan den matematiske modelleringsprosessen foregår hos elevene, og hvilke utfordringer som kommer til uttrykk i deres arbeid med en virkelig problemstilling. I studien blir det også sett på hvilke metoder elevene bruker for å validere arbeidet de gjør, og hvilke valg de gjør underveis i prosessen. Som et datagrunnlag ble det gjennomført et undervisningsopplegg som varte i litt over en uke på 10. trinn, der skolen og klassen var tilknyttet ARGUMENT-prosjektet. For å undersøke studiens problemstilling er det brukt kvalitativ metode. Data er samlet inn med lyd- og videoopptak, interaktiv observasjon, og innsamlet materiale av to av elevgruppenes ferdige prosjekter.
Studiens litteratur er knyttet til begrepet matematisk modellering, hvor Blomhøj og Jensen sin tilnærming er i fokus. Begrepet er blitt gjort rede for, og fokuset rettes mot de individuelle delene av modelleringsprosessen, hvordan vi kan kjenne disse igjen hos elevene, og hvordan elever kan arbeide med validering og evaluering av egne, og andres modeller.
Den matematiske modelleringsprosessen er noe som kommer tydelig frem i elevenes arbeid, selv om de ikke har denne prosessen fremme i egne tanker. Analysens funn, i lys i tidligere forskning, peker på at elever bruker mye sammenligning for å validere egne modeller og resultat. En av utfordringene som dukker opp er elevenes trang til at de skal ha gjort modelleringsprosessen «riktig», noe som kan være vanskelig i en oppgave som er utformet uten at det nødvendigvis er noe «riktig» svar. Arbeidet med en problemstilling i en virkelig situasjon kan ha hjulpet elevene på vei i arbeidet, fordi de har kunnskap og kompetanse til å løse oppgavene og hvordan de skal begynne på arbeidet. Studien belyser også ulike utfordringer knyttet til å drive med matematisk modellering i klasserommet. Det pekes blant annet på utfordringer med tid, ressurser, og kompetansen som kreves for å gjennomføre aktiviteten.
Beskrivelse
Master i undervisningsvitenskap med fordypning i matematikkdidaktikk, Campus Bergen