Show simple item record

dc.contributor.authorVasantharajan, Thurka
dc.date.accessioned2020-08-10T08:45:46Z
dc.date.available2020-08-10T08:45:46Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2671281
dc.descriptionMaster i undervisningsvitenskap – fordypning i matematikkdidaktikk, Campus Bergenen_US
dc.description.abstractHøsten 2020 trer de nye læreplanene i kraft med fokus på dybdelæring i de ulike fagene. I matematikkfaget har det blitt utarbeidet seks kjerneelementer som skal bidra til at elever oppnår dybdelæring i faget, hvorav matematisk modellering er ett av disse elementene. I denne studien er det blitt undersøkt hvordan dybdelæring foregår i matematikk ved arbeid med matematisk modellering og hvordan lærere kan tilrettelegge for dette. For å svare på denne problemstillingen er studien avgrenset med to forskningsspørsmål som tar for seg: 1. Hvilke matematiske læringsprosesser kan gjenkjennes hos elever i arbeid med en modelleringsaktivitet? 2. Hvordan bidrar modelleringsfremmende aktiviteter til kvaliteten på dybdelæring hos elever? Elevene i denne studien arbeidet først med modelleringsfremmende aktiviteter med temaet statistikk som forarbeid til en modelleringsaktivitet. Modelleringsaktiviteten ble brukt til å samle inn data i form av lydopptak og spørreundersøkelse av seks elever i en 7. klasse. Opplegget og datainnsamlingen ble gjort av meg som både lærer og forsker. Innsamlet data er blitt analysert ved hjelp av kvalitativ metode (Kvale & Brinkmann, 2015; Thagaard, 1998). For å besvare det første forskningsspørsmålet er det brukt fem komponenter satt sammen av Nosrati og Wæge (2018) i analysen og diskusjonen, for å si hvilke læringsprosesser som kan gjenkjennes i elevenes arbeid med modelleringsaktiviteten. I denne oppgaven er det kommet frem til at en kan gjenkjenne komponentene begrepsmessig forståelse, prosedyrekunnskap, anvendelse, resonnement og metakognisjon og selvregulering i elevarbeidet. I forhold til det andre forskningsspørsmålet er det i denne studien kommet frem til at modelleringsfremmende aktiviteter bidrar til å forberede elever på modelleringsaktiviteter. Det er også vist at modelleringsfremmende aktiviteter og modellering bidrar til dybdelæring i matematikk. I denne studien er det også funnet ut at modelleringsfremmende aktiviteter har en sterk innflytelse på hvordan elevene arbeidet med modelleringsaktiviteten. Det er også funnet ut at lærere kan tilrettelegge for dybdelæring ved arbeid med matematisk modellering, ved å jobbe med modelleringsfremmende aktiviteter som forarbeid til modelleringsaktiviteten.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleDybdelæring i matematikk ved arbeid med matematisk modelleringen_US
dc.title.alternativeDeep Learning in Mathematics when Working with Mathematical Modellingen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.source.pagenumber130en_US
dc.description.localcodeM120UND509en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse 4.0 Internasjonal