Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorMolazem, Parvin
dc.date.accessioned2020-08-10T06:33:00Z
dc.date.available2020-08-10T06:33:00Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2671243
dc.descriptionMaster i undervisningsvitenskap med fordypning i pedagogikk, campus Bergenen_US
dc.description.abstractDe to institusjonene som er ansvarlig for overgangen fra barnehage til skole, er barnehage og grunnskole. Begge disse institusjonene har vært gjennom en del betydelige forandringer i de siste årene. En av de største endringene for barnehagen var forflytningen fra Familiedepartementet til Utdanningsdepartementet. Det imidlertid førte til at barnehage ble første del av det norske utdanningssystemet. Når det kommer til samarbeid mellom disse to institusjonene, påpeker forskning på en del problematikker. Forskning viser til mangel på helhetlig syn om overgangen fra barnehage til skole, og dette fører til ulike praksiser i dette feltet. Denne studien har til hensikt å markere de didaktiske argumentene tilknyttet til overgangsprosessen tatt i fra to overgangsdokumenter. For dette har jeg tenkt å ta utgangspunkt i tysk didaktikk, mer nærmere en didaktisk dokument analyse. Den didaktiske trekanten består av tre poler som undersøker Hva er det som kommer til å bli undervist om? Innholdet Hvem kommer til å undervise om innholdet? Læreren Hvem kommer til å lære om innholdet? Eleven Basert på dette ønsker jeg å undersøke følgende problemstilling: Hvilke didaktiske argumentert brukes i offentlige styringsdokumenter om overgang fra barnehage til skole? Resultatene fra denne avhandlingen trekker frem blant annet praktisering av to ulike pedagogiske tilnærminger tatt i fra to ulike institusjoner i samme tid og rom.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleDidaktiske argumenter om overgangen fra barnehage til skoleen_US
dc.title.alternativeDidactics arguments about transition from kindergarten to primary schoolen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.source.pagenumber114en_US
dc.description.localcodeM120UND509en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal