dc.contributor.author | Herføl, Jon-Wilhelm Nordli | |
dc.date.accessioned | 2020-08-05T06:42:09Z | |
dc.date.available | 2020-08-05T06:42:09Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2670852 | |
dc.description | Master i musikkpedagogikk, campus Bergen | en_US |
dc.description.abstract | Målet med denne oppgaven er å bidra til diskusjonen om komponering i grunnskolen. I denne studien undersøkes den eksterne aktøren Skapia, som gjennom sine to satsinger «Veslefrikk» og «U-trykk» og andre lokale arrangementer, jobber for skapende aktiviteter med barn og unge. Fokusområdet for masteroppgaven er deres satsinger Veslefrikk og U-trykk.
Masteroppgavens problemstilling er: På hvilke måter kan Skapia sine musikkpedagogiske bidrag legge til rette for komponering i musikkfaget i grunnskolen?
Masteroppgaven er en casestudie av Skapia sine to satsinger for komponering Veslefrikk og U-trykk. Veslefrikk er en nasjonal satsing på komponering i barneskolen. U-trykk er en nasjonal satsing på komponering for ungdomskolen. Tre komponenter er undersøkt: undervisningsmaterialet, tilbakemeldinger fra jurymedlemmer og prisvinnerkonsertene «Veslefrikkprisen» og «Årets U-trykk».
Datamaterialet i studien består av fire semi-strukturerte intervjuer med to ansatte fra Skapia og to jurymedlemmer for konkurransene Veslefrikkprisen og Årets U-trykk, dokumentanalyse av Skapia sine nettsider og interne dokumenter fra Skapia.
Det teoretiske grunnlaget baserer seg i denne oppgaven på teori om artefakter, kreativitet og vurdering. Veslefrikk og U-trykk sees også ut ifra skolens læreplaner.
Analysen viser at Skapia sine intensjoner med konseptene Veslefrikk og U-trykk er å skape interesse rundt komponering i skolen. Hensikten med undervisningsmaterialet deres er å lage et lettfattelig materiale som lærere med og uten kompetanse i musikkfaget kan ta i bruk. Jurymedlemmenes tilbakemeldinger handler om å gi tilbakemeldinger på elevgruppers komposisjoner og komposisjonsprosess. Prisvinnerkonserten ser ut til i første rekke å handle om å synligjøre barn og unges kreative evner, for å skape interesse rundt komponering i musikkfaget.
Skapia tar i noen grad rollen som en kompanjonglærere i musikkundervisningen. Tilbakemeldingene jurymedlemmene gir kan forstås som en formativ bruk av summativ vurdering. Som komponister kan jurymedlemmene bidra med en spisskompetanse innenfor komponering. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Høgskulen på Vestlandet | en_US |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.title | Skapia: En ekstern aktørs bidrag til komponering i musikkfaget i grunnskolen | en_US |
dc.title.alternative | Skapia: The contribution of an external actor to the music profession in primary school | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.source.pagenumber | 109 | en_US |
dc.description.localcode | M120MU513 | en_US |