dc.contributor.author | Bårdsen, Jonas Nygaard | |
dc.date.accessioned | 2020-08-03T12:45:43Z | |
dc.date.available | 2020-08-03T12:45:43Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2670679 | |
dc.description | Master i Læring og undervisning
Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett
Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfag
Innleveringsdato: 15.05.2020 | en_US |
dc.description.abstract | Bakgrunn: Fenomenet digital mobbing blir stadig mer fremtredende i et okende digitalisert samfunn. Det oker ogsa behovet for kunnskap og handteringsverktoy i mote med problematikken. Hensikt: Malet med studien var a sette sokelyset pa mobiltelefonens innvirkning pa digital mobbing. Forskningsporsmalet var: Pavirker skolens restriksjoner for mobilbruk den digitale mobbingen. Metode: Studien benyttet et kvantitativt tversnittsdesign med sporreskjema. Den var fokusert pa deltakernes erfaringer med digital mobbing pa skolen. Deltakerne var elever fra 8. til 10. trinn ved 5 ulike ungdomsskole. Resultat: Ved gjennomforingen av det kvantitative forskningsprosjektet har det kommet frem flere funn. Utvalgets todeling med henholdsvis elever med totalforbud mot mobilbruk i skoletiden, og elever med tillatelse til bruk av mobiltelefon i pausen, ga mulighet for en sammenligning. Ved a benytte en individuell t-test i analysen fremkom det ingen signifikant forskjell av digital mobbing. Studien viste en kjonnsmessig forskjell hvor en storre andel jenter enn gutter var utsatt for digital mobbing. Konklusjon: Gjennom studien undersokes effekten av restriksjoner i mobilbruk pa digital mobbing. Den gir ingen indikasjon pa lavere forekomst av digital mobbing ved strengere restriksjoner pa mobilbruk. Fenomenet bor undersokes narmere for a kunne gi en dypere forstaelse av den digitale mobbeatferden og hvordan en kan jobbe proaktivt med problemet. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Høgskulen på Vestlandet | |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.title | Sammenhengen mellom mobilregler og digital mobbing i skolen | en_US |
dc.title.alternative | Relation between restriction on mobile use and cyber bullying in school | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.source.pagenumber | 89 | en_US |
dc.description.localcode | MAS3-307 | en_US |