Show simple item record

dc.contributor.authorMyreng, Cathrine Berger
dc.date.accessioned2020-08-03T12:40:48Z
dc.date.available2020-08-03T12:40:48Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2670676
dc.descriptionMaster i læring og undervisning Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfag Innleveringsdato: 15.05.2020en_US
dc.description.abstractTemaet for masteroppgaven er kroppen i kroppsøvingsfaget, slik den er presentert gjennom et utvalg av læreverk i videregående skole. Hensikten med å benytte læreverk som tekstkilde, er å undersøke hvordan et sentralt kommunikasjonsmiddel framstiller og dermed konstituerer kroppen i kroppsøving. Problemstillingen er hvordan framstilles kroppen i et utvalg læreverk i kroppsøvingsfaget i videregående skole? Denne besvares gjennom å anvende Norman Fairclough sin kritiske diskursanalyse som teoretisk og metodisk tilnærming, som er vitenskapsteoretisk forankret i sosialkonstruktivismen. Tekstanalyseprosessen omtales som sosiale begivenheter, som utspiller seg i møtet mellom tekst og leser (Fairclough, 2003, s. 21-24). Her undersøkes hvilke representasjoner av kroppen som trer fram. Disse representasjonene tolkes for å se hvordan kroppen konstitueres gjennom den sosiale praksisen i kroppsøvingsfaget. Analysen ser nærmere på hvordan maktforholdene i de sosiale strukturene påvirkes av læreverkene gjennom den sosiale praksisen, og motsatt. Det gjenspeiler det dialektiske forholdet mellom de ulike analysenivåene. I funnene trer syv ulike diskurser frem. Særlig fremtredende er idrettskroppen. Tydelig er også presentasjonene av kroppen gjennom diskurser som den atletiske kroppen, den atletiske kroppen - også uten armer og ben, den hvite kroppen som norm, kroppen som en maskin, «sterk er det nye tynn»-kroppen og den sunne kroppen. Diskursene er overlappende i den diskursive orden i kroppsøvingsfaget. Den sterke representasjonen av kroppen gjennom idrett, fysiologi og aktivitet, synliggjør hvor makten ligger. Fagpersonene som skriver læreverk og utdanner kroppsøvingslærere, er dermed sentrale i å (re)produsere kroppen som et objekt gjennom at stadig nye elever får det idrettslige perspektivet presentert som sentralt (og uproblematisert).en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandet
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectDiskursen_US
dc.subjectdiskursordenen_US
dc.subjectkritisk diskursanalyseen_US
dc.subjectdeologien_US
dc.subjecthegemonien_US
dc.subjectkroppen_US
dc.subjectLæreverken_US
dc.title«Start av maskineriet» ̶ En diskursanalyse av kroppen i læreverk i kroppsøvingsfageten_US
dc.title.alternative«Start the machinery» ̶ A discourse analysis of the body in textbooks in physical educationen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.source.pagenumber62en_US
dc.description.localcodeMAS3-307en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse 4.0 Internasjonal