Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorMyreng, Cathrine Berger
dc.date.accessioned2020-08-03T12:40:48Z
dc.date.available2020-08-03T12:40:48Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2670676
dc.descriptionMaster i læring og undervisning Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfag Innleveringsdato: 15.05.2020en_US
dc.description.abstractTemaet for masteroppgaven er kroppen i kroppsøvingsfaget, slik den er presentert gjennom et utvalg av læreverk i videregående skole. Hensikten med å benytte læreverk som tekstkilde, er å undersøke hvordan et sentralt kommunikasjonsmiddel framstiller og dermed konstituerer kroppen i kroppsøving. Problemstillingen er hvordan framstilles kroppen i et utvalg læreverk i kroppsøvingsfaget i videregående skole? Denne besvares gjennom å anvende Norman Fairclough sin kritiske diskursanalyse som teoretisk og metodisk tilnærming, som er vitenskapsteoretisk forankret i sosialkonstruktivismen. Tekstanalyseprosessen omtales som sosiale begivenheter, som utspiller seg i møtet mellom tekst og leser (Fairclough, 2003, s. 21-24). Her undersøkes hvilke representasjoner av kroppen som trer fram. Disse representasjonene tolkes for å se hvordan kroppen konstitueres gjennom den sosiale praksisen i kroppsøvingsfaget. Analysen ser nærmere på hvordan maktforholdene i de sosiale strukturene påvirkes av læreverkene gjennom den sosiale praksisen, og motsatt. Det gjenspeiler det dialektiske forholdet mellom de ulike analysenivåene. I funnene trer syv ulike diskurser frem. Særlig fremtredende er idrettskroppen. Tydelig er også presentasjonene av kroppen gjennom diskurser som den atletiske kroppen, den atletiske kroppen - også uten armer og ben, den hvite kroppen som norm, kroppen som en maskin, «sterk er det nye tynn»-kroppen og den sunne kroppen. Diskursene er overlappende i den diskursive orden i kroppsøvingsfaget. Den sterke representasjonen av kroppen gjennom idrett, fysiologi og aktivitet, synliggjør hvor makten ligger. Fagpersonene som skriver læreverk og utdanner kroppsøvingslærere, er dermed sentrale i å (re)produsere kroppen som et objekt gjennom at stadig nye elever får det idrettslige perspektivet presentert som sentralt (og uproblematisert).en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandet
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectDiskursen_US
dc.subjectdiskursordenen_US
dc.subjectkritisk diskursanalyseen_US
dc.subjectdeologien_US
dc.subjecthegemonien_US
dc.subjectkroppen_US
dc.subjectLæreverken_US
dc.title«Start av maskineriet» ̶ En diskursanalyse av kroppen i læreverk i kroppsøvingsfageten_US
dc.title.alternative«Start the machinery» ̶ A discourse analysis of the body in textbooks in physical educationen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.source.pagenumber62en_US
dc.description.localcodeMAS3-307en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal