Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorJørn Mikael Eriksen, Engstad
dc.date.accessioned2020-08-03T09:31:55Z
dc.date.available2020-08-03T09:31:55Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2670621
dc.descriptionMaster i Læring og undervisning Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfag Innleveringdato: 02.06.2020en_US
dc.description.abstractMomenter av samisk kultur er lovfestet i norsk skole, likevel antyder forskere at samiske momenterer marginalisert i læreplanverk. Studier peker på at implementering av urfolksaktiviteter kroppsøvingsfaget kan gi positive utfall ved kulturell kompetanse- og toleranse. Samiske aktiviteter i kroppsøving framstår som lite forsket på. Disse momentene er bakgrunn for temavalg i denne masteroppgaven. Formålet med dette masterprosjektet er todelt. Det ene er å definere samiske aktiviteter som kan være relevante i kroppsøving, samt finne fagteoretisk forankring for fenomenet. Det andre er å forklare fenomenet i en praksisnær kroppsøvingskontekst; hvilke momenter som er knyttet til implementering, og hvordan det kan praktiseres i faget. Et kvalitativt design har blitt anvendt, med semistrukturerte intervjuer av et ekspertutvalg. Datamaterialet fra intervjuene har i hovedsak vært grunnlaget for oppgavens empiri. Data har blitt tematisk analysert og sett i lys av relevant teoretisk grunnlag. Samiske aktiviteter var preget av nærhet til naturen – som samsvarte var med teoretisk grunnlag. Det var knyttet utfordringer til implementering av samiske aktiviteter i kroppsøving, samtidig som informantene også så mange muligheter. Informantene oppga flere fordeler ved kroppsøvingsfaglige samiske aktiviteter, og mente det ikke forelå noen ulemper ved praktisering av aktivitetene. Én av fordelene var kulturell læring, som har overenstemmelse med tidligere forskning. Informantene pekte på erfaringer og tilnærminger, som videre kan aktualiseres i kroppsøvingsfaget. Informantene mente samiske aktiviteter kunne praktiseres i kroppsøving på flere ulike måter, og understreket samiske aktiviteters relevans i hele landet. Noen aktiviteter var spesielt gunstige i kroppsøvingsfaget, og informantene påpekte at slike aktiviteter var fraværende i læreplan(er). Eksempelvis aktiviteter knyttet til lávvu og lassokasting. Noen informanter hadde arbeidet med utvikling av læreplaner, og pekte på utfordringer knyttet til implementering av samiske innhold. Informantene ga uttrykk for manglende kunnskap på temaet i litteratur, læreplanverk og lærerutdanning – samtidig som behovet for kunnskapsøking var viktig.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandet
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectsamisk kulturen_US
dc.subjecturfolksaktiviteteren_US
dc.subjectkroppsøvingen_US
dc.title«At skoler i hele Norge ser muligheter for å lære mer enn de “vanlige” aktivitetene»: En kvalitativ studie av samiske aktiviteter i kroppsøvingen_US
dc.title.alternative«That schools in Norway see opportunities to learn more than the "regular" activities»: A qualitative study of sami activities in physical educationen_US
dc.title.alternative«Ahte skuvllat olles Norggas oidnet vejolašvuođaid oahppat eará go “dábálaš” aktivitehtaid»: Kvalitatiivalaš dutkkus sámi aktivitehtain lášmmohallamisen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.source.pagenumber66en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal