dc.contributor.author | van Geel, Rudolphus Jacobus | |
dc.date.accessioned | 2020-03-02T08:05:30Z | |
dc.date.available | 2020-03-02T08:05:30Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2644522 | |
dc.description | MASPED3-303-1 19V Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett, Høyskole på Vestlandet
20.12.2019 | en_US |
dc.description.abstract | Bakgrunn: Autismespekterforstyrrelse er en gjennomgripende utviklingsforstyrrelse (Martinsen &
Tellevik 2016). Det viser seg ved vansker ved å initiere og opprettholde sosial interaksjon,
kommunikasjon og ved en rekke begrensede, repeterende og ufleksible mønstre av atferd og
interesser (Gillberg, 2007). Vanskene har en påvirkning på alle i familien (Pavlopoulou & Dimitrou,
2019). Det er en økende mengde av forskning som har sett på søsken til barn med
autismespekterforstyrrelse. Likevel finnes det lite forskning om temaet i Norge.
Hensikt: Studiet ønsker å få en dypere forståelse for hvordan det er å vokse opp som søsken til barn
med autismespekterforstyrrelse.
Metode: Studiet har et kvalitativt forskningsdesign med semistrukturerte intervju. Intervjuene har
bitt holdt individuelt med fem ulike informanter. Informanten har vært i en alder av 15 til 19 år på
tidspunktet av intervjuene. Alle informantene kom fra ulike familier og ulike fylker i Norge.
Intervjuene har blitt analyser ved bruk av tematisk analyse.
Funn og fortolkninger: Studiet viser at søsken til barn med autismespekterforstyrrelse har gode
relasjoner med sine søsken. De opplever glede og verdsetter samspill med dem. Likevel finnes det
mange utfordringer i hverdagen som søsken til barn med autismespekterforstyrrelse må forholde seg
til. De møter disse utfordringene med egne strategier som passer dem. I tillegg utvikler de en unik
omsorgsevne. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Høgskulen på Vestlandet | |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.subject | Søskenopplevelser | en_US |
dc.subject | Autismespekterforstyrrelse | en_US |
dc.subject | Autisme | en_US |
dc.subject | Transaksjonsmodell | en_US |
dc.title | Hvordan oppleves det å vokse opp med en bror eller søster med autismespekterforstyrrelse? | en_US |
dc.title.alternative | How is it to grow up with a brother or sister with Autism Spectrum Disorder? | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.source.pagenumber | 77 | en_US |
dc.description.localcode | MASPED3-303 | en_US |