Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBerset, Johanne Elisabeth
dc.date.accessioned2020-02-28T09:15:42Z
dc.date.available2020-02-28T09:15:42Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2644297
dc.descriptionMastergrad spesialpedagogikk Høgskulen på Vestlandet, campus Sogndal Innleveringsdato 20. des. 2019en_US
dc.description.abstractTema for denne oppgaven er språkferdigheter og sosiale ferdigheter hos norske tre- og fireåringer, og hvilke sammenhenger det kan være mellom disse ferdighetene. I tillegg ble det undersøkt om kjønnsforskjeller hadde sammenheng med språkferdigheter og sosiale ferdigheter. Formålet med studiet har vært å få økt kunnskap om hvordan tidlig innsats kan styrke dynamikken mellom disse ferdighetene. Utvalget var på 67 barn (38 jenter, 29 gutter) fra 17 barnehager på Vestlandet. Studiet er en del av et lengre longitudinell studie, som følger barna fra småbarnsavdeling i barnehagen til skolestart.Det teoretiske utgangspunktet for oppgaven bygger på fagteori og forskning om språkferdigheter og sosiale ferdigheter. Internasjonal forskning har vist tydelig sammenheng mellom svake språkferdigheter og atferds- / sosioemosjonelle problemer (Gallagher, 1999; Chow, 2018). Det har derimot vært få norske studier innenfor dette området. To unntak er doktorgradsstudiene til både Stangeland (2017) og Nærland (2011) som begge har funnet sterk sammenheng mellom språkutvikling og sosial utvikling hos barnehagebarn. I min oppgave ble det brukt et kvantitativt forskningsdesign med standardiserte tester for språk og spørreskjema for sosiale ferdigheter og hjemmemiljø. Språkferdigheter ved treårsalder ble kartlagt ved foreldrerapportering ved hjelp av MacArthur-Bates Communicative Development Inventories (CDI) (Bates, Camaioni & Volterra, 1975). Sosiale ferdigheter ved treårsalder ble kartlagt ved foreldreskjema ved hjelp av The Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ) (Goodman, 1997). Ved fireårsalder ble ekspressivt og reseptivt språk kartlagt ved hjelp av to subtester fra Wechsler Preschool and Primary Scales of Intelligence (WPPSI) (Wechsler, 1967) og The British Picture Vocabulary Scale (BPVS) (Dunn, Dunn, Whetton & Burley, 1997). Kartleggingsarbeidet ved fireårsalder ble utført i barnehagene av meg og de andre i forskergruppen. Data ble videre plottet og analysert med korrelasjonsanalyser og regresjon i SPSS 25 (IBM, 2017). Hovedresultatene viste signifikant sammenheng mellom manglende sosiale ferdigheter i form av venneproblemer, og språkferdigheter ved treårsalder. Videre ble det funnet signifikante longitudinelle sammenhenger mellom (1) sosiale ferdigheter i form av prososiale ferdigheter ved treårsalder og ekspressivt språk ved fireårsalder, (2)mellom emosjonelle problemer ved treårsalder og reseptivt språk ved fireårsalder, og (3) mellom venneproblemer ved treårsalder og reseptivt språk ved fireårsalder. Det ble ikke funnet signifikante kjønnsforskjeller mellom gutter og jenter på resultatene på testene for språkferdigheter og sosiale ferdigheter. Samlet viser resultatene en sammenheng mellom språk- og sosiale ferdigheter i tre-fire års alder, hvor relasjoner til venner ser ut til å være en markør for språkferdigheteren_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandet
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectSpråkferdigheteren_US
dc.subjectsosiale ferdigheteren_US
dc.subjecttre- og fireåringeren_US
dc.subjecttidlig innsatsen_US
dc.title«Skal vi være venner?» : En studie av sammenhengen mellom språkferdigheter og sosiale ferdigheter hos norske tre- og fireåringeren_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.source.pagenumber87en_US
dc.description.localcodeMASPED3-303en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal