«Skal vi være venner?» : En studie av sammenhengen mellom språkferdigheter og sosiale ferdigheter hos norske tre- og fireåringer
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2644297Utgivelsesdato
2019Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Tema for denne oppgaven er språkferdigheter og sosiale ferdigheter hos norske tre- og fireåringer,
og hvilke sammenhenger det kan være mellom disse ferdighetene. I tillegg ble det undersøkt om
kjønnsforskjeller hadde sammenheng med språkferdigheter og sosiale ferdigheter. Formålet med
studiet har vært å få økt kunnskap om hvordan tidlig innsats kan styrke dynamikken mellom disse
ferdighetene. Utvalget var på 67 barn (38 jenter, 29 gutter) fra 17 barnehager på Vestlandet. Studiet
er en del av et lengre longitudinell studie, som følger barna fra småbarnsavdeling i barnehagen
til skolestart.Det teoretiske utgangspunktet for oppgaven bygger på fagteori og forskning om språkferdigheter og sosiale ferdigheter. Internasjonal forskning har vist tydelig sammenheng mellom svake språkferdigheter
og atferds- / sosioemosjonelle problemer (Gallagher, 1999; Chow, 2018). Det har derimot
vært få norske studier innenfor dette området. To unntak er doktorgradsstudiene til både Stangeland
(2017) og Nærland (2011) som begge har funnet sterk sammenheng mellom språkutvikling og
sosial utvikling hos barnehagebarn.
I min oppgave ble det brukt et kvantitativt forskningsdesign med standardiserte tester for språk og
spørreskjema for sosiale ferdigheter og hjemmemiljø. Språkferdigheter ved treårsalder ble kartlagt
ved foreldrerapportering ved hjelp av MacArthur-Bates Communicative Development Inventories
(CDI) (Bates, Camaioni & Volterra, 1975). Sosiale ferdigheter ved treårsalder ble kartlagt ved foreldreskjema
ved hjelp av The Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ) (Goodman, 1997). Ved
fireårsalder ble ekspressivt og reseptivt språk kartlagt ved hjelp av to subtester fra Wechsler Preschool
and Primary Scales of Intelligence (WPPSI) (Wechsler, 1967) og The British Picture Vocabulary
Scale (BPVS) (Dunn, Dunn, Whetton & Burley, 1997). Kartleggingsarbeidet ved fireårsalder ble
utført i barnehagene av meg og de andre i forskergruppen. Data ble videre plottet og analysert med
korrelasjonsanalyser og regresjon i SPSS 25 (IBM, 2017).
Hovedresultatene viste signifikant sammenheng mellom manglende sosiale ferdigheter i form av
venneproblemer, og språkferdigheter ved treårsalder. Videre ble det funnet signifikante longitudinelle
sammenhenger mellom (1) sosiale ferdigheter i form av prososiale ferdigheter ved treårsalder
og ekspressivt språk ved fireårsalder, (2)mellom emosjonelle problemer ved treårsalder og reseptivt
språk ved fireårsalder, og (3) mellom venneproblemer ved treårsalder og reseptivt språk ved
fireårsalder. Det ble ikke funnet signifikante kjønnsforskjeller mellom gutter og jenter på resultatene
på testene for språkferdigheter og sosiale ferdigheter. Samlet viser resultatene en sammenheng mellom
språk- og sosiale ferdigheter i tre-fire års alder, hvor relasjoner til venner ser ut til å være en
markør for språkferdigheter
Beskrivelse
Mastergrad spesialpedagogikk
Høgskulen på Vestlandet, campus Sogndal
Innleveringsdato 20. des. 2019