Show simple item record

dc.contributor.authorHavdal, Silje
dc.date.accessioned2019-07-22T09:45:58Z
dc.date.available2019-07-22T09:45:58Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2606143
dc.descriptionMaster i undervisningsvitenskap med fordyping i matematikk Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett 15. mai 2019nb_NO
dc.description.abstractI kjerneelemtene for den nye læreplanen, Læreplan for Kunnskapsløftet 2020, som kommer neste høst viser føringer på at argumentasjon blir en større del av matematikkundervisningen. Innholdet i læreplanen for matematikkfaget blir preget av disse kjerneelementene, noe som vil si at argumentasjonen kommer tydeligere frem i faget. Dette er bakgrunnen for at jeg valgte å rette oppgaven min mot argumentasjon. I tillegg har jeg valgt å delta i et prosjekt som handler om regnefortellinger, som er en fortelling som det inngår matematiske problemstillinger (Botten, 2011, s. 183). Fokuset har dermed vært rettet mot å knytte fortelling og matematikk sammen. Hensikten med denne studien har vært å vise hvordan elever på tredje trinn argumenterer når de arbeider med regnefortellinger. For å utvikle innsikt i dette har det blitt samlet inn regnefortellinger som elevene har skrevet og vi hadde intervju med noen av elevene for å snakke om deres regnefortelling. Jeg valgte å ha individuelle intervju med seks elever for å gå dypere inn på hvordan de argumenterte skriftlig og muntlig i arbeid med regnefortelling. I analysen av argumentasjonene til elevene har jeg tatt i bruk Toulmin sin argumentasjonsmodell, der jeg har sett på hvordan argumentasjonen var og hvilken funksjon argumentene til elevene har. Resultatene i undersøkelsen har vist at elevene argumenterer ulikt i den skriftlige og den muntlige argumentasjonen, der analysen har vist at den muntlige argumentasjonen kommer det frem flere av elementene i Toulmin sin modell. Denne viser dermed at elevene argumenterer mer i samtale med en voksen enn i den skriftlige regnefortellingen.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherHøgskulen på Vestlandetnb_NO
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleArgumentasjon i regnefortellinger : En analyse av 3. klassingers argumentasjon når de arbeider med regnefortellingernb_NO
dc.title.alternativeArgumentation in number stories : A study of 3 grade students’ argumentation when they are working with number storiesnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber93nb_NO
dc.description.localcodeM120UND509nb_NO


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse 4.0 Internasjonal