Show simple item record

dc.contributor.authorÅheim, Birgitte
dc.date.accessioned2019-07-22T09:41:31Z
dc.date.available2019-07-22T09:41:31Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2606141
dc.descriptionMaster i undervisningsvitenskap med fordypning i matematikk Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett 15. mai 2019nb_NO
dc.description.abstractI dette prosjektet har jeg deltatt i forskningsgruppen LATACME, i underprosjektet Produksjon av regnefortellinger for å fremme matematisk forståelse. Forskningsgruppen undersøker argumentasjon i regnefortellinger. Mitt datamateriale er derfor innhentet med dette som bakgrunn. Formålet med denne studien er å undersøke elevers argumentasjon i egenproduserte regnefortellinger. Dette kan knyttes sammen med to av de nye kjerneelementene i den nye læreplanen som skal tre i kraft 2020. Disse kjerneelementene er resonnering og argumentasjon, og representasjon og kommunikasjon (Utdanningsdirektoratet, 2018a). Når det gjelder tidligere forskning på elevers argumentasjon i deres egenproduserte regnefortellinger, er det et lite forskningsfelt. Denne studien kan derfor være med på å tilføre mer forskning og være utgangspunkt for mer forskning. Denne oppgaven er skrevet ut fra et elevperspektiv, men kan brukes av lærere for å få innsikt i elevers argumentasjon. Problemstillingen i denne oppgaven er: Hvordan argumenterer elever i arbeid med egne regnefortellinger i matematikk? For å svare på dette, deles problemstillingen inn i to underspørsmål: (1) Hvordan argumenterer elever i sin skriftlige regnefortelling? (2) Hvordan argumenterer elever muntlig for svaret i den skriftlige regnefortellingen? Argumentasjonen til 20 elever på 3. trinn blir analysert ved å bruke Toulmins modell for å vise hvor mye elevene argumenterer i regnefortellingene og hvor mye de argumenterer i intervjuet. Dette fremstilles i stolpediagram. Stolpediagrammene viser to funn som blir trukket frem i denne oppgaven. Det ene funnet er at noen elever argumenterer lite i intervjuet, mens andre argumenterer mye. For å vise kontraster i datamaterialet, skal jeg trekke frem to elever som argumenterer lite og to elever som argumenterer mye i intervjuet. Det andre funnet som stolpediagrammene viser, er at mange elever argumenterer mer i intervjuene enn de gjør i regnefortellingene. Disse to funnene blir diskutert for å finne mulige årsaker til at det er slik.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherHøgskulen på Vestlandetnb_NO
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleArgumentasjon og regnefortellinger - En analyse av elevers argumentasjon i og om deres egne regnefortellingernb_NO
dc.title.alternativeArgumentation and number stories - An analysis of pupil's argumentation in and about their own number storiesnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber110nb_NO
dc.description.localcodeM120UND509nb_NO


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse 4.0 Internasjonal