Show simple item record

dc.contributor.authorKvaale-Conateh, Lamin André
dc.date.accessioned2019-07-18T09:48:17Z
dc.date.available2019-07-18T09:48:17Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2605865
dc.descriptionUndervisningsvitenskap - fordypning i pedagogikk Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfag 15.mai 2019nb_NO
dc.description.abstractLæreplanverket for Kunnskapsløftet er under revisjon, og i den forbindelse skal Den generelle delen av læreplanverket og Prinsipper for opplæringen erstattes av Overordnet del – verdier og prinsipper for grunnopplæringen. Dokumentet utdyper verdigrunnlaget i opplæringslovens formålsparagraf, og skal veilede den pågående revisjonen av fagplanene samt ligge til grunn for skolens praksis. Denne studien ønsker å skape innsikt i det verdigrunnlaget som skal prege skolens virksomhet, og gjør derfor en kritisk diskursanalyse av disse tre dokumentene. Ved å analysere det nye dokumentet i lys av de foregående vil det også være mulig å avdekke hva som er videreført og hva som er endret i verdigrunnlaget. Den kritiske diskursanalysen tar utgangspunkt i Norman Faircloughs teoretiske og metodologiske tilnærming til disiplinen, som legger til rette for en tekstanalytisk og transdisiplinær framgangsmåte i møte med analyseobjektet. Studien benytter seg derfor også av kritisk multikulturalisme som et teoretisk og normativt perspektiv til å analysere skolens verdigrunnlag i en flerkulturell kontekst. En innfallsvinkel som kan belyse maktforhold, hegemoni og ideologi i skolefeltet. Analysefunnene foreslår et majoritetsorientert verdigrunnlag i Overordnet del – verdier og prinsipper for grunnopplæringen, som i stor grad representerer en kontinuitet av verdigrunnlaget i Den generelle delen av læreplanen og i Prinsipper for opplæringen. Et verdigrunnlag som fremmer kulturell og religiøs ensretting i skolen og i samfunnet. Det nasjonale er imidlertid tonet ned, og det åpnes nå for at skolens verdier også kan komme til uttrykk i andre religioner og livssyn. Kulturarven og kristenhumanismen videreføres allikevel i stor grad som de sentrale ideologiske konseptene i det nye verdigrunnlaget. Dokumentet bærer også preg av vage og uklare formuleringer om det kulturelle mangfoldet, og er derfor lite egnet som et retningsgivende dokument i en flerkulturell skole. På bakgrunn av analysefunnene foreslår studien nasjonal multikulturalisme som en konseptualisering av den ideologien som kommer til uttrykk i verdigrunnlaget. Studiens funn håper å kunne bidra til refleksjon og bevisstgjøring blant aktørene i skolefeltet, som igjen kan bidra til å endre denne tilnærmingen til den flerkulturelle virkeligheten i skolen.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherHøgskulen på Vestlandetnb_NO
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleSkolens verdigrunnlag - En kritisk diskursanalyse av verdigrunnlaget i Overordnet del – verdier og prinsipper for grunnopplæringen i lys av Den generelle delen av læreplanen og Prinsipper for opplæringen i et kritisk multikulturelt perspektivnb_NO
dc.title.alternativeThe school’s platform of values - A critical discourse analysis of the platform of values in the new Core Curriculum – Values and Principles for Primary and Secondary Education in light of the previous Core Curriculum and The Quality Framework in a critical multicultural perspectivenb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber108nb_NO
dc.description.localcodeM120UND509nb_NO


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse 4.0 Internasjonal