Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorKvaale-Conateh, Lamin André
dc.date.accessioned2019-07-18T09:48:17Z
dc.date.available2019-07-18T09:48:17Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2605865
dc.descriptionUndervisningsvitenskap - fordypning i pedagogikk Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfag 15.mai 2019nb_NO
dc.description.abstractLæreplanverket for Kunnskapsløftet er under revisjon, og i den forbindelse skal Den generelle delen av læreplanverket og Prinsipper for opplæringen erstattes av Overordnet del – verdier og prinsipper for grunnopplæringen. Dokumentet utdyper verdigrunnlaget i opplæringslovens formålsparagraf, og skal veilede den pågående revisjonen av fagplanene samt ligge til grunn for skolens praksis. Denne studien ønsker å skape innsikt i det verdigrunnlaget som skal prege skolens virksomhet, og gjør derfor en kritisk diskursanalyse av disse tre dokumentene. Ved å analysere det nye dokumentet i lys av de foregående vil det også være mulig å avdekke hva som er videreført og hva som er endret i verdigrunnlaget. Den kritiske diskursanalysen tar utgangspunkt i Norman Faircloughs teoretiske og metodologiske tilnærming til disiplinen, som legger til rette for en tekstanalytisk og transdisiplinær framgangsmåte i møte med analyseobjektet. Studien benytter seg derfor også av kritisk multikulturalisme som et teoretisk og normativt perspektiv til å analysere skolens verdigrunnlag i en flerkulturell kontekst. En innfallsvinkel som kan belyse maktforhold, hegemoni og ideologi i skolefeltet. Analysefunnene foreslår et majoritetsorientert verdigrunnlag i Overordnet del – verdier og prinsipper for grunnopplæringen, som i stor grad representerer en kontinuitet av verdigrunnlaget i Den generelle delen av læreplanen og i Prinsipper for opplæringen. Et verdigrunnlag som fremmer kulturell og religiøs ensretting i skolen og i samfunnet. Det nasjonale er imidlertid tonet ned, og det åpnes nå for at skolens verdier også kan komme til uttrykk i andre religioner og livssyn. Kulturarven og kristenhumanismen videreføres allikevel i stor grad som de sentrale ideologiske konseptene i det nye verdigrunnlaget. Dokumentet bærer også preg av vage og uklare formuleringer om det kulturelle mangfoldet, og er derfor lite egnet som et retningsgivende dokument i en flerkulturell skole. På bakgrunn av analysefunnene foreslår studien nasjonal multikulturalisme som en konseptualisering av den ideologien som kommer til uttrykk i verdigrunnlaget. Studiens funn håper å kunne bidra til refleksjon og bevisstgjøring blant aktørene i skolefeltet, som igjen kan bidra til å endre denne tilnærmingen til den flerkulturelle virkeligheten i skolen.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherHøgskulen på Vestlandetnb_NO
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleSkolens verdigrunnlag - En kritisk diskursanalyse av verdigrunnlaget i Overordnet del – verdier og prinsipper for grunnopplæringen i lys av Den generelle delen av læreplanen og Prinsipper for opplæringen i et kritisk multikulturelt perspektivnb_NO
dc.title.alternativeThe school’s platform of values - A critical discourse analysis of the platform of values in the new Core Curriculum – Values and Principles for Primary and Secondary Education in light of the previous Core Curriculum and The Quality Framework in a critical multicultural perspectivenb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber108nb_NO
dc.description.localcodeM120UND509nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal