dc.contributor.author | Kvaale-Conateh, Lamin André | |
dc.date.accessioned | 2019-07-18T09:48:17Z | |
dc.date.available | 2019-07-18T09:48:17Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2605865 | |
dc.description | Undervisningsvitenskap - fordypning i pedagogikk Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfag 15.mai 2019 | nb_NO |
dc.description.abstract | Læreplanverket for Kunnskapsløftet er under revisjon, og i den forbindelse skal Den generelle delen av læreplanverket og Prinsipper for opplæringen erstattes av Overordnet del – verdier og prinsipper for grunnopplæringen. Dokumentet utdyper verdigrunnlaget i opplæringslovens formålsparagraf, og skal veilede den pågående revisjonen av fagplanene samt ligge til grunn for skolens praksis. Denne studien ønsker å skape innsikt i det verdigrunnlaget som skal prege skolens virksomhet, og gjør derfor en kritisk diskursanalyse av disse tre dokumentene. Ved å analysere det nye dokumentet i lys av de foregående vil det også være mulig å avdekke hva som er videreført og hva som er endret i verdigrunnlaget. Den kritiske diskursanalysen tar utgangspunkt i Norman Faircloughs teoretiske og metodologiske tilnærming til disiplinen, som legger til rette for en tekstanalytisk og transdisiplinær framgangsmåte i møte med analyseobjektet. Studien benytter seg derfor også av kritisk multikulturalisme som et teoretisk og normativt perspektiv til å analysere skolens verdigrunnlag i en flerkulturell kontekst. En innfallsvinkel som kan belyse maktforhold, hegemoni og ideologi i skolefeltet.
Analysefunnene foreslår et majoritetsorientert verdigrunnlag i Overordnet del – verdier og prinsipper for grunnopplæringen, som i stor grad representerer en kontinuitet av verdigrunnlaget i Den generelle delen av læreplanen og i Prinsipper for opplæringen. Et verdigrunnlag som fremmer kulturell og religiøs ensretting i skolen og i samfunnet. Det nasjonale er imidlertid tonet ned, og det åpnes nå for at skolens verdier også kan komme til uttrykk i andre religioner og livssyn. Kulturarven og kristenhumanismen videreføres allikevel i stor grad som de sentrale ideologiske konseptene i det nye verdigrunnlaget. Dokumentet bærer også preg av vage og uklare formuleringer om det kulturelle mangfoldet, og er derfor lite egnet som et retningsgivende dokument i en flerkulturell skole. På bakgrunn av analysefunnene foreslår studien nasjonal multikulturalisme som en konseptualisering av den ideologien som kommer til uttrykk i verdigrunnlaget. Studiens funn håper å kunne bidra til refleksjon og bevisstgjøring blant aktørene i skolefeltet, som igjen kan bidra til å endre denne tilnærmingen til den flerkulturelle virkeligheten i skolen. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | Høgskulen på Vestlandet | nb_NO |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.title | Skolens verdigrunnlag - En kritisk diskursanalyse av verdigrunnlaget i Overordnet del – verdier og prinsipper for grunnopplæringen i lys av Den generelle delen av læreplanen og Prinsipper for opplæringen i et kritisk multikulturelt perspektiv | nb_NO |
dc.title.alternative | The school’s platform of values - A critical discourse analysis of the platform of values in the new Core Curriculum – Values and Principles for Primary and Secondary Education in light of the previous Core Curriculum and The Quality Framework in a critical multicultural perspective | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 108 | nb_NO |
dc.description.localcode | M120UND509 | nb_NO |