dc.description.abstract | Denne studien benytter seg av tverrsnittdesign for å undersøke sammenhenger i interesse der elever viser lav grad av motivasjon og engasjement i skolen. Ungdomsskoleelever (N=327) svarte på et spørreskjema hvor interesse for matematikk ble sammenliknet med interesse for yrkesfaglige utdanningsprogram. Resultatene fra korrelasjonsanalysen fant moderat og signifikant sammenheng mellom situasjonell interesse for matematikk og yrkesfaglig affekt(r= .33), verdi(r= .33)og oppsøkende adferd (r= .34), og signifikant svak til moderat korrelasjon mellom individuell interesse for matematikk og yrkesfaglig affekt(r= .28),verdi (r= .30) og oppsøkende adferd(r= .27). Korrelasjonene var signifikante på p <.001.Multippel regresjonsanalyse fant signifikante påvirkninger av yrkesfaglig oppsøkende adferd på situasjonell (β= .231, p< .001)og individuell (β= .171, p< .01)interesse for matematikk. Yrkesfaglig verdi viste en positiv effekt på individuell interesse for matematikk (β= .218, p<.05), mens yrkesfaglige framtidsutsikter hadde negativ påvirkning på både situasjonell (β= -.166, p< .01) og individuell (β= -.198, p< .001) interesse for matematikk. Samlet forklarer interesse for yrkesfaglig utdanning 16,7% av variasjonen i situasjonell, og 13,4% av variasjonen individuell interesse for matematikk. Implikasjoner for pedagogisk praksis og videre undersøkelser blir diskutert. | nb_NO |