Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorKolsung, Rune Klonteig
dc.date.accessioned2019-06-27T09:11:53Z
dc.date.available2019-06-27T09:11:53Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2602500
dc.descriptionMaster i læring og undervisning Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett 15.05.2019nb_NO
dc.description.abstractDenne studien benytter seg av tverrsnittdesign for å undersøke sammenhenger i interesse der elever viser lav grad av motivasjon og engasjement i skolen. Ungdomsskoleelever (N=327) svarte på et spørreskjema hvor interesse for matematikk ble sammenliknet med interesse for yrkesfaglige utdanningsprogram. Resultatene fra korrelasjonsanalysen fant moderat og signifikant sammenheng mellom situasjonell interesse for matematikk og yrkesfaglig affekt(r= .33), verdi(r= .33)og oppsøkende adferd (r= .34), og signifikant svak til moderat korrelasjon mellom individuell interesse for matematikk og yrkesfaglig affekt(r= .28),verdi (r= .30) og oppsøkende adferd(r= .27). Korrelasjonene var signifikante på p <.001.Multippel regresjonsanalyse fant signifikante påvirkninger av yrkesfaglig oppsøkende adferd på situasjonell (β= .231, p< .001)og individuell (β= .171, p< .01)interesse for matematikk. Yrkesfaglig verdi viste en positiv effekt på individuell interesse for matematikk (β= .218, p<.05), mens yrkesfaglige framtidsutsikter hadde negativ påvirkning på både situasjonell (β= -.166, p< .01) og individuell (β= -.198, p< .001) interesse for matematikk. Samlet forklarer interesse for yrkesfaglig utdanning 16,7% av variasjonen i situasjonell, og 13,4% av variasjonen individuell interesse for matematikk. Implikasjoner for pedagogisk praksis og videre undersøkelser blir diskutert.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherHøgskulen på Vestlandet
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleUngdomsskoleelevers interesse i matematikk og yrkesfaglig utdanningnb_NO
dc.title.alternativeSecondary school students’ interest in mathematics and vocational educationnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber64nb_NO
dc.description.localcodeMAS3-307nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal