Tilpasset opplæring: Hvordan tre skoleledere forstår og arbeider med begrepet ved sine skoler
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2602440Utgivelsesdato
2019Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Vi har foretatt et kvalitativt studie av forståelsen av begrepet «tilpasset opplæring», hvordan det arbeides med dette, og hvordan begrepet sees i lys av fagfornyelsen. Problemstillingen belyses gjennom intervju av tre skoleledere fra norske barneskoler. Dette valget tok vi fordi skoleledere har et særlig ansvar for endringsarbeidet i skolen. Hovedfunnene i oppgaven er at de tre skolelederne ser på tilpasset opplæring som en rett alle elever har, og som i all hovedsak skal løses innenfor fellesskapet i skolen. Vi opplevde at de tre skolelederne var positive til endringene i den nye fagplanen. Særlig var de opptatt av at dybdelæring og tverrfaglig arbeid kan bidra til å øke kvaliteten på den tilpassede opplæringen, gjennom blant annet variasjon av arbeidsmetoder og læremidler. Våre funn har vi drøftet og knyttet til relevant teori.
Beskrivelse
Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett (FLKI) Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfag 10.05.19