Show simple item record

dc.contributor.authorSørensen, Magnus Hovli
dc.date.accessioned2019-06-25T10:55:19Z
dc.date.available2019-06-25T10:55:19Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2602087
dc.descriptionGrunnskolelærerutdanningen 5-10.trinn Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett 10.05.2019nb_NO
dc.description.abstractVed at årskullene i Norske skoler har inntak en gang i året, kan det føre til opp mot ett års forskjell i alder mellom de eldste og de yngste elevene i en og samme klasse. Aldersforskjellen har vist seg å ha negativ innvirkning på prestasjonene til elever født seint på året, særlig på lavere trinn. Målet med dette arbeidet er å se om det er noen påviselig alderseffekt på elever i tiende klasse når det gjelder motivasjon for matematikk. Studien tar utgangspunktet i selvbestemmelsesteorien som motivasjonsteori. 67 elever i tiende klasse har svart på spørsmål fra standardiserte skjemaer innenfor selvbestemmelsesteorien for å kartlegge deres motivasjon i matematikk. Det ble ikke funnet noe sammenheng mellom aldersforskjellen og motivasjonen til elevene og heller ikke ved karakter og aldersforskjell. Guttene hadde generelt bedre motivasjon enn jentene, likevel var det ingen tegn til kjønnsforskjeller ved karakterer.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleFødselsmåned og motivasjon i matematikk ved elever i tiende klassenb_NO
dc.title.alternativeRelative age effect and motivation in mathematics at the end of secondary schoolnb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO
dc.source.pagenumber29nb_NO
dc.description.localcodePE379nb_NO


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse 4.0 Internasjonal