Show simple item record

dc.contributor.authorIvarhus Sollesnes, Birgitte
dc.date.accessioned2018-11-07T08:41:12Z
dc.date.available2018-11-07T08:41:12Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2571333
dc.descriptionMaster i undervisningsvitenskap fordypning pedagogikk. Fakultet for lærarutdanning, kultur og idrett (FLKI).nb_NO
dc.description.abstractTema for studien er barnehagelæreres undervisning med de yngste barna i barnehagen. Det er en egen interesse og nysgjerrighet for hva undervisning i barnehagen er eller kan være som er bakgrunn for utvikling av forskningsprosjektet. Er det undervisning det barnehagelærere gjør i samspill og interaksjon med barna i ulike aktiviteter? Studiens formål har vært å belyse hva undervisning med de yngste barna kan være, hvordan barnehagelærerne utøver undervisning og hva som skjer mellom barn og barnehagelærere i læringsaktiviteter. Å besvare ndersøkelsesfokuset innebærer en bestrebelse om å forstå de sosiale prosessene og meningsskapingene som skjer i møtet mellom barnehagelærere og barn i barnehagens sosiale, kulturelle og historiske praksis. Studien har en kulturhistorisk tilnærming med hovedvekt på Hedegaard og Fleer´s (2008) helhetlige forskningsmetode på barns utvikling og læring. Forskningsmetoden inkluderer barnets perspektiv sammen med barnehagelærerens og forskerens perspektiv der de ulike perspektivene ses i relasjon til hverandre. Studien har en kvalitativ metodisk tilnærming, der forskningsmetodene observasjon og kvalitativt forskningsintervju er valgt for innhenting av empiri. Observasjoner med undersøkelsesfokus på barnehagelærerens interaksjon med barn i både direkte og indirekte læringssituasjoner har sammen med kvalitative forskningsintervju dannet grunnlag for å kunne analysere, fortolke og forstå det som skjer i barnehagelæreres undervisningspraksis med de yngste barna. Hovedfunnene i studien viser at barnehagelærerne veksler mellom en direkte og en indirekte undervisningsform i sin undervisningspraksis, og undervisningen foregår i interaksjon mellom barn og barnehagelærere i de daglige aktivitetene i barnehagen. De erfaringer barn og barnehagelærere tilegner seg sammen i kommunikasjon og samspill, danner utgangspunkt for videre undervisning. Funnene i studien viser betydningen ved å se barnets perspektiv og barnehagelærerens perspektiv i relasjon til hverandre. Når barnehagelæreren evner å møte barnet, ta deres perspektiv og handle deretter i interaksjonen mellom dem, gis det muligheter for barns utvikling og læring. Barnehagelærernes undervisningspraksis kjennetegnes ved at de tar utgangspunkt i barnets erfaringer og interesser i de delte aktivitetene og tilpasser sin undervisning til barnets nærmeste utviklingssone.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherHøgskulen på Vestlandet/ Western Norway University of Applied Sciencesnb_NO
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleBarnehagelæreres undervisningspraksis – en studie av barnehagelæreres undervisning med de yngste barna.nb_NO
dc.title.alternativeKindergarten Teacher ́s teaching practices – a study of kindergarten teachers education with the youngest children.nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.description.localcodeMUNDD511nb_NO


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse 4.0 Internasjonal