Show simple item record

dc.contributor.authorRaustøl Slettebø, Sveinung
dc.date.accessioned2018-11-07T08:20:21Z
dc.date.available2018-11-07T08:20:21Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2571326
dc.descriptionMaster i undervisningsvitenskap, med fordypning i matematikk fagdidaktikk Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrettnb_NO
dc.description.abstractOppgavens hensikt er å undersøke et undervisningsopplegg med bruk av autentiske data. Der det legges til grunn et elevperspektiv, hvor fokuset rettes særlig mot elevers kritiskematematiske kompetanse, i en naturfaglig kontekst. Bakgrunnen for fokuset er knyttet til ulike styringsdokumenter, og forskning knyttet til temaet kritisk-matematisk kompetanse som peker på at i en mer kompleks hverdag er det behov for at elever lærer å tenke selvstendig og kritisk. De bør kunne se kritisk på matematikkens påvirkning og bruk i samfunnet, men også lærer hvordan å bruke matematikk for å kritisk vurdere informasjon de blir utsatt for. Målet for oppgaven er derfor å belyse hvordan kritisk-matematisk kompetanse kommer til utrykk hos elever som arbeider med autentiske vær data. Det blir også sett på hvilke faktorer som bidro til at de fikk vist evner i kompetansen. Det ble gjennomført et undervisningsopplegg i løpet av en uke, på 9.trinn der skolen og den utvalgte klassen var tilknyttet et prosjekt som heter «Ekte Data». Det er brukt kvalitativ metode for å undersøke oppgaven fokus. Data er samlet inn med videoopptak, interaktiv observasjon, og innsamlede elevark av to grupper på til sammen ni elever. Oppgavens litteratur er knyttet til begrepet kritisk-matematisk kompetanse, hvor Skovsmose sin tilnærming til temaet blir mye brukt. Begrepet blir redegjort for, og det rettes fokus mot samtale, intensjon, refleksjon og meta-kognisjon som sentrale faktorer for evnen til å tenke kritisk. Det blir også belyst hvordan kompetansen kan gjenkjennes hos elever. Kritisk- matematisk kompetanse kan oppleves som en kompleks kompetanse å få innsyn i, men det er gjenkjent visse faktorer. Analysens funn i lys av tidligere forskning, peker på at samtale er sentralt for at kritisk matematisk kompetanse kan komme til utrykk. I elevers samtaler gjenkjennes kompetansen oftere der elever er undersøkende, nysgjerrige og spørrende. I slike samtaler kommer elever med refleksjoner i møte med informasjon, oppgaver og andre elevers ytringer, hvor det er potensiale for kritiske diskusjoner. Å arbeide med autentiske data kan også ha hjulpet elever med å være kritiske, fordi de allerede hadde erfaringer og kunnskaper om været. Det kan ha gjort dem i stand til å undre seg i møte med informasjon og meninger, som kanskje var i strid med deres tidligere kunnskaper om været. Oppgaven belyser også ulike utfordringer knyttet til å undervise og utvikle elevers kritiske kompetanse i matematikk. Blant annet pekes det på utfordringer knyttet til tid, ressurser, og kompleksiteten ved å utvikle selve kompetansen.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherHøgskulen på Vestlandet/ Western Norway University of Applied Sciencesnb_NO
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleKritisk-matematisk kompetanse i arbeid med autentiske datanb_NO
dc.title.alternativeCritical mathematic competence working with authentic datanb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.description.localcodeM120UND509nb_NO


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse 4.0 Internasjonal