Show simple item record

dc.contributor.authorEriksen, Cathrine Bjelland
dc.date.accessioned2018-10-12T07:15:01Z
dc.date.available2018-10-12T07:15:01Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2567744
dc.description.abstractBakgrunn: Forskningsprosjektene «Blikk for barn» (BfB) og «Gode barnehager for barn i Norge» (GoBaN) presenterte at de estetiske fagene, inkludert drama er et av fagområdene i rammeplanen som blir lite praktisert i barnehagene. Som barnehagelærer har jeg alltid hatt en forkjærlighet for de estetiske fagene og bestemte meg for at masterprosjektet skulle bunne ut i en teaterforestilling for toddlerne, som er barn under tre år. Masterprosjektet beskriver min kunstneriske prosess frem mot en interaktiv teaterforestillingen i samarbeidet med to kunstnere og en småbarnspedagog samt praksisfeltet. Jeg har vekslet mellom det teoretiske perspektivet, den kunstneriske prosessen og den praktiskestetiske utprøvingen. Problemstilling: Visjonen har vært å finne ut hvordan skape en teaterforestilling for toddlernes aktive medskaping. Som svar på problemstillingen og i mine funn tolker jeg tid, lek og relasjoner, interaksjon og kroppslig tilstedeværelse som viktige element når en skal skape teaterforestilling der målgruppen får rom til medskaping. Gjennom å arbeide i den triangulere prosessen har analysen av teaterforestillingen resultert i tre kategorier: simultan dramaturgi, tid og relasjoner, kroppslig og lekende tilnærming. Metode: Jeg har valgt en kvalitativ forskningsmetode med en fenomenologisk, hermeneutisk og praktisk estetisk tilnærming. Datainnsamling: Innhenting av datamaterialet har bestått av en triangulær kunstnerisk prosess: samarbeid med barnehagefeltet, kunstnerisk samarbeid og samarbeid med utdanningsfeltet. Den triangulere kunstneriske prosessen og det performative møte mellom barna, skuespillere og artefakter dokumenteres og presenteres gjennom tekst, video og bilde i denne masteroppgaven. Jeg benytter Gunnvor Løkken sin teori og forskning på barn under tre år som betegnes som toddlere. Jeg støtter meg på Maurice Merleau-Pontys verk Phénoménologie de la perception (1945), til norsk oversatt som Kroppens fenomenologi (1994). I beskrivelsen av den kunstneriske prosessen bygger jeg på norske teaterforskere som Faith Gabrielle Guss, Lise Hovik, Lisa Nagel og Siemke Böhnisch. Hovedkonklusjoner: I denne masteroppgaven presenterer jeg min kunstneriske prosess gjennom tekst, bilde og videosnutter. Analysens tre kategorier tolker jeg kan være et utgangspunkt å jobbe ut ifra når vi skal skape en teaterforestilling for 1-2 åringer. Kategoriene sees da i sammenheng og i lys av mine funn i fra de to av barnehagene der jeg var deltagende observatør.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherHøgskolen på Vestlandetnb_NO
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.title«Å nei, å nei» : Et performativt møte mellom toddlere, skuespillere og artefakternb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.description.localcodeMACREL-OPGnb_NO


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse 4.0 Internasjonal