Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorEriksen, Cathrine Bjelland
dc.date.accessioned2018-10-12T07:15:01Z
dc.date.available2018-10-12T07:15:01Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2567744
dc.description.abstractBakgrunn: Forskningsprosjektene «Blikk for barn» (BfB) og «Gode barnehager for barn i Norge» (GoBaN) presenterte at de estetiske fagene, inkludert drama er et av fagområdene i rammeplanen som blir lite praktisert i barnehagene. Som barnehagelærer har jeg alltid hatt en forkjærlighet for de estetiske fagene og bestemte meg for at masterprosjektet skulle bunne ut i en teaterforestilling for toddlerne, som er barn under tre år. Masterprosjektet beskriver min kunstneriske prosess frem mot en interaktiv teaterforestillingen i samarbeidet med to kunstnere og en småbarnspedagog samt praksisfeltet. Jeg har vekslet mellom det teoretiske perspektivet, den kunstneriske prosessen og den praktiskestetiske utprøvingen. Problemstilling: Visjonen har vært å finne ut hvordan skape en teaterforestilling for toddlernes aktive medskaping. Som svar på problemstillingen og i mine funn tolker jeg tid, lek og relasjoner, interaksjon og kroppslig tilstedeværelse som viktige element når en skal skape teaterforestilling der målgruppen får rom til medskaping. Gjennom å arbeide i den triangulere prosessen har analysen av teaterforestillingen resultert i tre kategorier: simultan dramaturgi, tid og relasjoner, kroppslig og lekende tilnærming. Metode: Jeg har valgt en kvalitativ forskningsmetode med en fenomenologisk, hermeneutisk og praktisk estetisk tilnærming. Datainnsamling: Innhenting av datamaterialet har bestått av en triangulær kunstnerisk prosess: samarbeid med barnehagefeltet, kunstnerisk samarbeid og samarbeid med utdanningsfeltet. Den triangulere kunstneriske prosessen og det performative møte mellom barna, skuespillere og artefakter dokumenteres og presenteres gjennom tekst, video og bilde i denne masteroppgaven. Jeg benytter Gunnvor Løkken sin teori og forskning på barn under tre år som betegnes som toddlere. Jeg støtter meg på Maurice Merleau-Pontys verk Phénoménologie de la perception (1945), til norsk oversatt som Kroppens fenomenologi (1994). I beskrivelsen av den kunstneriske prosessen bygger jeg på norske teaterforskere som Faith Gabrielle Guss, Lise Hovik, Lisa Nagel og Siemke Böhnisch. Hovedkonklusjoner: I denne masteroppgaven presenterer jeg min kunstneriske prosess gjennom tekst, bilde og videosnutter. Analysens tre kategorier tolker jeg kan være et utgangspunkt å jobbe ut ifra når vi skal skape en teaterforestilling for 1-2 åringer. Kategoriene sees da i sammenheng og i lys av mine funn i fra de to av barnehagene der jeg var deltagende observatør.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherHøgskolen på Vestlandetnb_NO
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.title«Å nei, å nei» : Et performativt møte mellom toddlere, skuespillere og artefakternb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.description.localcodeMACREL-OPGnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal