Show simple item record

dc.contributor.authorHugnastad, Eirik
dc.date.accessioned2018-08-30T14:19:10Z
dc.date.available2018-08-30T14:19:10Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2560156
dc.description.abstractEn brann kan utvikle store mengder røyk som vanskeliggjør evakuering dersom røyken sprer seg til flukt- og rømningsveier. I byggteknisk forskrift TEK 17 er det krav om at det ikke skal kunne forekomme røykgasskonsentrasjoner som hindrer rømning i nødvendig rømningstid. Erfaring fra tidligere branner viser likevel at røykfylte rømningsveier kan være et problem, og det bør derfor vurderes tiltak for å lette rømning i røyk, slik at de røykgasskonsentrasjonene som forventes ikke hinder rømning. Ledesystemer bestående av lavtmonterte kontinuerlige linjer av etterlysende komponenter er i henhold til tidligere forskning funnet å ha positiv effekt på forflytningstid ved rømning i røyk. Det er likevel usikkerhet knyttet til hvordan etterlysende ledesystemer fungerer i kombinasjon med elektrisk belysning. I denne avhandlingen har det blitt utført evakueringsforsøk i en rømningskorridor med etterlysende ledesystem. Korridoren ble fylt med kunstig røyk og forflytningstider ble testet i ulike belysningsforhold. Deltakerne ble bedt om å fylle ut et spørreskjema etter forsøkene. Resultater fra forsøkene viste at raskest forflytningstid ble oppnådd med kombinasjon av etterlysende ledesystem og elektrisk belysning i himling. Det ble ikke observert noen negativ blendingseffekt av å kombinere elektrisk belysning med etterlysende ledesystem. Besvarelser i spørreundersøkelsen indikerte at lavtmontert ledesystem hjalp de fleste deltakerne med å finne veien. Det ble avdekket at et ledesystem kan øke en persons tilbøyelighet for å forsøke å evakuere gjennom røykfylt korridor fremfor å bli værende i en branncelle og vente på hjelp. Evakueringsforsøkene ble forsøkt simulert med bruk av simuleringsprogrammene FDS+EVAC og Pathfinder. Rømningsmodellene ble koblet mot brannsimulering utført i FDS for å simulere personers evakuering i røyk. FDS+EVAC har innebygget funksjon for redusert ganghastighet til personer i modell som utsettes for røyk. Resultater for gjennomsnittlig ganghastighet tilsvarte observasjoner i evakueringsforsøkene med lys av, men simuleringene hadde en mindre variasjonsbredde enn forsøkene. Pathfinder har ingen funksjon for redusert ganghastighet i røyk, annet en visuell fremstilling og FED-beregninger. Bruker må derfor manuelt legge inn hastighetsreduksjon for å simulere røykens effekt på evakuerende. I sammenligning mellom teori, forsøk og simuleringer ble det avdekket at menneskers ganghastigheter i røyk vil være svært avhengig av individuelle forutsetninger. Det finnes dog begrenset forskningsgrunnlag for å simulere dette uten store usikkerheter.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherHøgskolen på Vestlandetnb_NO
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleRømning i røyk: Evakueringsforsøk med ledesystem og simulering av forflytning i røyknb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.description.localcodeING5002nb_NO


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse 4.0 Internasjonal