Rømning i røyk: Evakueringsforsøk med ledesystem og simulering av forflytning i røyk
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2560156Utgivelsesdato
2018Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
En brann kan utvikle store mengder røyk som vanskeliggjør evakuering dersom røyken sprer seg til flukt- og rømningsveier. I byggteknisk forskrift TEK 17 er det krav om at det ikke skal kunne forekomme røykgasskonsentrasjoner som hindrer rømning i nødvendig rømningstid. Erfaring fra tidligere branner viser likevel at røykfylte rømningsveier kan være et problem, og det bør derfor vurderes tiltak for å lette rømning i røyk, slik at de røykgasskonsentrasjonene som forventes ikke hinder rømning.
Ledesystemer bestående av lavtmonterte kontinuerlige linjer av etterlysende komponenter er i henhold til tidligere forskning funnet å ha positiv effekt på forflytningstid ved rømning i røyk. Det er likevel usikkerhet knyttet til hvordan etterlysende ledesystemer fungerer i kombinasjon med elektrisk belysning. I denne avhandlingen har det blitt utført evakueringsforsøk i en rømningskorridor med etterlysende ledesystem. Korridoren ble fylt med kunstig røyk og forflytningstider ble testet i ulike belysningsforhold. Deltakerne ble bedt om å fylle ut et spørreskjema etter forsøkene.
Resultater fra forsøkene viste at raskest forflytningstid ble oppnådd med kombinasjon av etterlysende ledesystem og elektrisk belysning i himling. Det ble ikke observert noen negativ blendingseffekt av å kombinere elektrisk belysning med etterlysende ledesystem. Besvarelser i spørreundersøkelsen indikerte at lavtmontert ledesystem hjalp de fleste deltakerne med å finne veien. Det ble avdekket at et ledesystem kan øke en persons tilbøyelighet for å forsøke å evakuere gjennom røykfylt korridor fremfor å bli værende i en branncelle og vente på hjelp.
Evakueringsforsøkene ble forsøkt simulert med bruk av simuleringsprogrammene FDS+EVAC og Pathfinder. Rømningsmodellene ble koblet mot brannsimulering utført i FDS for å simulere personers evakuering i røyk. FDS+EVAC har innebygget funksjon for redusert ganghastighet til personer i modell som utsettes for røyk. Resultater for gjennomsnittlig ganghastighet tilsvarte observasjoner i evakueringsforsøkene med lys av, men simuleringene hadde en mindre variasjonsbredde enn forsøkene. Pathfinder har ingen funksjon for redusert ganghastighet i røyk, annet en visuell fremstilling og FED-beregninger. Bruker må derfor manuelt legge inn hastighetsreduksjon for å simulere røykens effekt på evakuerende. I sammenligning mellom teori, forsøk og simuleringer ble det avdekket at menneskers ganghastigheter i røyk vil være svært avhengig av individuelle forutsetninger. Det finnes dog begrenset forskningsgrunnlag for å simulere dette uten store usikkerheter.