dc.contributor.author | Fjeldstad, Eva | |
dc.contributor.author | Loen, Tora Larsen | |
dc.date.accessioned | 2018-07-16T08:33:11Z | |
dc.date.available | 2018-07-16T08:33:11Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2505584 | |
dc.description | Grunnskolelærerutdanning 1-7 | nb_NO |
dc.description.abstract | Det har de siste årene vært stort fokus på å heve kompetansen i matematikk blant norske elever. Et tema som det har vært mindre fokus på er interessen for faget. Gjennom grunnskolen synker elevenes interesse for matematikk. Vi har derfor forsøkt å utforme ulike tiltak som kan være med på å snu denne trenden allerede i 2.trinn. Tiltakene har utgangspunkt i Hidi og Renninger (2006) sin interessemodell, der vi har hatt fokus på å utforme undervisningen spennende, nyttig og verdifull gjennom en praktisk tilnærming til matematikk. Samtidig ville vi se på hvordan dette påvirket deres faglige prestasjoner.
For å undersøke dette har vi gjennomført en kvantitativ undersøkelse i form av et kvasieksperiment. Utgangspunktet for resultatet er en pre- og en post-test som måler interesse og prestasjoner. Resultatet viser at tiltakene har effekt på interesse, men ikke på prestasjoner. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | Høgskulen på Vestlandet | nb_NO |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.title | Interesse og prestasjoner med en praktisk tilnærming til matematikk | nb_NO |
dc.title.alternative | Interest and achivement with a practical approach to mathematics | nb_NO |
dc.type | Bachelor thesis | nb_NO |
dc.description.localcode | PE369 1 BO 2018 VÅR Grunnskolelærerutdanning 1-7 | nb_NO |