Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorPedersen, Rune Svanes
dc.date.accessioned2018-06-29T09:14:03Z
dc.date.available2018-06-29T09:14:03Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2503749
dc.description.abstractDenne oppgaven har hatt fokus på å vise hvordan man kan bruke IKT-redskapet regneark, som hovedverktøy i matematikkundervisningen på ungdomstrinnet. Studier viser at den digitale utviklingen i matematikkfaget går tregt, selv om bruken av teknologiske hjelpemidler i skolens undervisning stadig øker. Problemstillingen har vært: «Hvordan kan det legges til rette for utvikling av matematisk kompetanse med regneark som hovedverktøy i matematikkundervisning på ungdomstrinnet»? Videre har jeg brukt to forskningsspørsmål for å svare på problemstillingen: 1. Hvordan kan regneark brukes som hovedverktøy i matematikkundervisning på ungdomstrinnet? 2. Hvilke didaktiske utfordringer kan lærerne stå ovenfor med bruk av regneark som hovedverktøy i matematikkundervisning på ungdomstrinnet, for å fremme utviklingen av matematisk kompetanse hos elevene? For å svare på problemstillingen har jeg valgt en kvalitativ metode. Jeg har intervjuet to lærere som underviser på 8. og 10. trinn og en gruppe elever som går på 10. trinn ved den samme skolen. Som teoribakgrunn har jeg benyttet meg av både kognitive og sosiale læringsteorier, for å beskrive hvordan læring i matematikk skjer. For å vise hvordan man kan jobbe med matematikk for å oppnå matematisk kompetanse, har jeg brukt en kompetanseforståelse som har vært med på å utforme planene for fremtidens skole i Norge. Min forskning indikerer at regneark er et effektivt verktøy å bruke som hovedverktøy i matematikkundervisningen på ungdomstrinnet både hva gjelder elevers forståelse og undervisningstid. Tiden som blir frigjort bør brukes til helklassesamtaler som er med på å bygge opp om elevers innsikt og forståelse i faget. Regnearket har dynamiske egenskaper som en ikke lett kan gjenskape med penn og papir, og det kan brukes som redskap for å bygge opp om elevenes forståelse i faget. I undersøkelsen blir det vist hvor enkelt det er å skape fine og oversiktlige utregninger i regneark, og dette blir pekt på som en motiverende faktor for både elever og lærere.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherHøgskulen på Vestlandet
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleRegneark som hovedverktøy i matematikkundervisning på ungdomstrinnetnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal