Vurdering av muntlige presentasjoner støttet av digitale verktøy
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2503741Utgivelsesdato
2018Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Formålet med denne masteroppgaven er å se på hvordan vi vurderer muntlige
presentasjoner med bruk av digitale verktøy. Oppgaven beskriver en lærers
vurderingspraksis og har et kvalitativt design med en fenomenologisk tilnærming.
Forskningen er bygget opp rundt en case og det teoretiske grunnlaget baserer seg på
formativ vurderingspraksis med vekt på vurdering for læring og multimodalitet. I tillegg
har teorigrunnlaget et overordnet sosiokulturelt fokus. Selve datainnsamlingen ble gjort
gjennom intervjuer og observasjoner av totalt seks informanter ved en skole på
Vestlandet, en lærer og fem elever på 9.trinn, våren 2018.
Studien viser at man gjennom modellering og tydelige mål kan hjelpe elevene i å bli
mer bevisst på hvordan bilder, og andre semiotiske ressurser, kan gi dem et forsterket
faglig budskap. Dette kan gjøres ved å fokusere på det multimodale samspillet mellom
den digitale presentasjonen og verbalspråket i vurdering og undervisning. Ved at
elevene selv får medvirke i vurderingen blir denne bevisstgjøringen enda sterkere.
Studien viser også at elevene i stor grad bruker lærerens modell som mal for egen
presentasjon, men at bildebruken er forholdsvis tilfeldig. Andre momenter som belyses
er at lærers rolle skifter gjennom de ulike vurderingsfasene og at elevene i liten grad
nyttiggjør seg lærers tilbakemeldinger og fremovermeldinger. I oppgaven argumenteres
det også for hvordan undervisningsplanen som blir brukt er læringsfremmende. Ut i fra
et sosiokulturelt læringssyn kan aktivitetene som presenteres sies å være både
medierende, situerte, sosiale og kreative.