Implementering av de nye kompetansekravene i svømmeopplæringen – fra sentralt til lokalt forvaltningsnivå
Master thesis
Published version
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2503144Utgivelsesdato
2018-05-15Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Norge er et land omgitt av vann på flere kanter, men likevel har flere kartlegginger vist at
svømmeferdighetene blant barn og unge er for dårlig. Norge har også mange
drukningsulykker hvert år. Dette ønsker myndighetene i Norge å gjøre noe med, og har valgt
å gjøre endringer i den norske skole, hvor man når ut til alle elevene. Høsten 2015 ble de nye
og reviderte kompetansemålene for svømming iverksatt. Kompetansemålene, som er en del av
kroppsøvingsfaget, ble mer konkretisert og spesifikke enn de hadde vært tidligere.
Regjeringen innførte også høsten 2017 ”Regjeringens svømmepakke”. Den består av seks
punkter som handler om ulike tiltak for å nå hovedmålet, nemlig å bedre svømmeferdighetene
her til lands.
Denne masteravhandlingen vil ta for seg satsningen på å bedre svømmeopplæringen i norsk
grunnskole, og hvordan den blir implementert og mottatt av ulike aktører. Aktørene jeg retter
fokuset mot er fylkesmannen, skoleeier og skoleleder. Hensikten med prosjektet er å finne ut
hvordan fylkesmannen, skoleeiere og rektorer oppfatter implementeringen av den nye
satsningen for svømmeopplæringen, og jeg har valgt et fylke, to kommuner og to rektorer.
Det ble valgt ulike kommuner, for å se hvordan de har løst endringene i svømmedelen av
kroppsøvingsfaget og den store satsningen på å bedre svømmeopplæringen.
Problemstillingen er formulert slik: Hvordan oppfatter fylkesmannen, skoleeiere og rektorer
implementeringen av satsningen på svømmeopplæringen?
For å belyse problemstilling ble det benyttet en kvalitativ metode. Det ble gjennomført
tilsammen fem semistrukturerte intervjuer, ett intervju med fylkesmannen i et fylke, intervju
to skoleeiere i det gitte fylket, samt intervju med en skoleleder fra hver av kommunene.
Hovedteorien som er blitt tatt i bruk for å belyse problemstillingen er implementeringsteori av
Durlak og Dupre (2008) og Fixsen, Naoom, Blase, Friedman og Wallace (2005). Funnene fra
det empiriske datamateriale er analysert av teoridrevet innholdsanalyse (Hsieh & Shannon,
2005), der implementeringsteori fra Durlak og Dupre (2008), og Fixsen med flere (2005) ble
brukt som teoretisk rammeverk. Et av hovedfunnene i det empiriske datamaterialet er at både fylkesmannen, skoleeierne og
skolelederne oppfatter endringene og satstingen for å bedre svømmeopplæringen som
positive, men også utfordrende med tanke på rammene for svømmeundervisningen. Samtidig
kommer det tydelig frem at de ulike aktørene i studien fraskriver seg en del av ansvaret for
svømmeopplæringen og flytter ansvaret på andre styringslinjer. Norway is a country surrounded by water, but nevertheless several surveys have concluded
that the swimming abilities of children and young people are significantly below expectations.
Furthermore, the yearly incidence of drowning accidents in the country is too high. The
Norwegian authorities want to improve this and have chosen to make changes to the school
system, which reach and impact all students. In the autumn of 2015, the new and revised
competence requirements for swimming education were implemented. The skill goals, which
are part of the physical education profession, were improved and became more concrete and
specific. In the autumn of 2017 the government also introduced the “Government’s
Swimming Package”. This initiative consists of six points that deal with various measures to
achieve the main goal, which is to improve the swimming skills throughout the country.
This master thesis will explore the initiative taken to improve the swimming education in the
Norwegian primary school and how this initiative is implemented and received by various
actors. The actors I focus on are the county governors, school owners and school leaders. The
purpose of the project is to find out how the county governors, school owners and principals
perceive the implementation of the new initiative for swimming education. I chose to examine
one county, two municipalities and two school leaders. Two distinct municipalities were
chosen to explore how they have solved the changes in the swimming sector of physical
exercise and the great initiative to improve swimming education.
The problem is formulated as follows: How does the county governor, school owners and
school leaders perceive the implementation of the initiative to improve swimming education?
A qualitative method was used to illustrate the problem. Five semi-structured interviews were
conducted with a county governor in a county, two school owners in the given county and one
school leader in each of the interviewed municipalities.
The implementation theory of Durlak and Dupre (2008) and Fixsen, Naoom, Blasé, Friedman
and Wallace (2005) was the main theory that was used to elucidate the problem. The findings
from the empirical data are analyzed by using directed content analysis (Hsieh & Shannon, 2005), where implementation theory from Durlak and DuPre (2008) and Fixsen et al (2005)
were used as a theoretical framework.
One of the main findings in the empirical data is that the county governor, the school owners
and the school leaders all perceive the changes and initiatives to improve swimming
education as positive, but challenging given the framework for swimming education. At the
same time, it is clear that the various participants in the study disclaim part of the
responsibility for swimming education and place it on other actors.
Beskrivelse
Masteroppgave i fysisk aktivitet og kosthold i et skolemiljø