Pedagogisk bruk av digitale tavler i klasserommet: Et samarbeidsprosjekt mellom Høgskolen i Bergen og Bergen kommune
Report
Åpne
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2486409Utgivelsesdato
2010Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
De digitale tavlene har en klar innvirkning på læringsmiljøet. De utfordrer lærernes profesjonalitet og tilhørende selvbilde gjennom si synlighet i klasserommet. de digitale tavlene brukes primært som et lærerverktøy, men prosjektet mener å ha sett stort læringspotensial i å involvere elevene i mer aktiv bruk av tavlene. Tavlene ser ut til å endre etablerte kommunikasjonsformer i læringsrommet der grensen mellom individuell felles kommunikasjon/veiledning delvis viskes ut. Tavlene bidrar til økt fokus på læreren og forsterker lærerens rolle som bindeledd mellom lærestoffet og eleven. Tavlene legger til rette for stor grad av modellering i utvikling av både faglig- sosial og digital kompetanse. Det er fortsatt et stort utviklingspotensial i å utnytte de metodiske verktøyene som ligger i de digitale tavlene.
Beskrivelse
Rapport fra prosjektet; Pedagogisk bruk av digitale tavler i klasserommet