Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBless, Carina Olsen
dc.date.accessioned2018-02-01T14:43:08Z
dc.date.available2018-02-01T14:43:08Z
dc.date.issued2017-05-15
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2481480
dc.descriptionMasteroppgave i musikkpedagogikken_GB
dc.description.abstractDenne masteravhandlingen ser på hvordan utvalgte politiske tekster omtaler opplæring i kunst og kultur. Disse tekstene består av utdrag fra Kulturutredningen 2014, På rett vei, Elevenes læring i fremtidens skole, Fremtidens skole, Fag – Fordypning – Forståelse og Det muliges kunst. Fokuspunktet for analysen ligger på forholdet mellom de estetiske fagene i skolen og det man kan kalle estetiske kulturtilbud. Bakgrunnen for dette forholdet er en nedprioritering av de estetiske fagene over lengre tid, samtidig som ulike estetiske kulturtilbud (herunder kulturskolen og den kulturelle skolesekken) har fått økende politisk oppmerksomhet. For å undersøke hvordan materialet behandler disse to læringsarenaene brukes Norman Faircloughs kritiske diskursanalyse med hovedvekt på en lingvistisk basert tekstanalyse. Funnene i oppgaven gir et innblikk i hvordan politiske tekster er med på å opprettholde og forsterke en tendens innen opplæring i kunst og kultur som flytter fokus fra de estetiske fagene i skolen over på estetiske kulturtilbud. I materialet uttrykkes også et ønske fra kulturpolitisk hold om å overta ansvaret for sistnevnte. Det pekes samtidig på et dilemma i den utdanningspolitiske utviklingen mot å skulle tilpasse musikkfaget til skolens vante rammebetingelser, med fare for at dette går på bekostning av de estetiske egenskapene ved faget. Analysene avdekker et behov for et sterkere musikkfag som en del av den allmenne grunnopplæringen.en_GB
dc.description.abstractThis master thesis looks at how political texts write about education in the arts. These texts consist of extracts from Kulturutredningen 2014, På rett vei, Elevenes læring i fremtidens skole, Fremtidens skole, Fag – Fordypning – Forståelse and Det muliges kunst. The analysis focuses on the relationship between aesthetical subjects in school and what can be called aesthetical extracurricular activities. As a backdrop for this relationship, aesthetical subjects have less priority in the Norwegian school system now than before, while the aesthetical extracurricular activities (including The Cultural School and The Cultural Rucksack) have gained political attention. To examine how these two learning arenas are articulated in the texts, Norman Fairclough’s critical discourse analysis is applied, with emphasis on linguistic text analysis. The findings give insights into how political texts maintain and enhance a tendency within education in the arts to move the focus from aesthetical subjects in school towards aesthetical extracurricular activities. The material also shows an intention from cultural politics to overtake responsibility for the latter. Simultaneously, the change in educational politics towards adapting the subject of music to the normal school system poses a dilemma, because this might compromise the aesthetical character of this subject. The analysis reveals a need for a stronger music subject as part of the compulsory school.en_GB
dc.language.isonoben_GB
dc.publisherHøgskulen på Vestlandet/ Western Norway University of Applied Sciencesen_GB
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Norway*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/no/*
dc.subject.othermusikkpedagogikken_GB
dc.subject.otherestetiske fag i skolenen_GB
dc.subject.otherestetiske kulturtilbuden_GB
dc.subject.otherpolitikken_GB
dc.subject.otherkritisk diskursanalyseen_GB
dc.subject.othermusic educationen_GB
dc.subject.otheraesthetical subjects in schoolen_GB
dc.subject.otheraesthetical extracurricular activitiesen_GB
dc.subject.otherpoliticsen_GB
dc.subject.othercritical discourse analysisen_GB
dc.titlePolitiske dokumenters omtale av opplæring i kunst, kultur og musikk En kritisk diskursanalyseen_GB
dc.title.alternativeHow political documents write about education in arts A critical discourse analysisen_GB
dc.typeMaster thesisen_GB


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Norway
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Norway