”Hvem sier at jeg har prestasjonsangst?” En refleksiv analyse av begrepet prestasjonsangst
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2481425Utgivelsesdato
2007-05Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for kunstfag [263]
Sammendrag
This master thesis is a contribution to the research field of performance anxiety amongst musicians and is grounded on a social constructionistic reflexive perspective. By studying a selection of litterature on this topic, I attempt to scrutinize how the concept of performance anxiety is used. This is then supplemented with three music performance student’s use of the concept of performance anxiety, and also their experiences with the phenomenon. Driven forward by questions to this material, the reflexive research process constructs the empirical basis of the thesis by making also the process its empiric data. On this basis, I attempt to answer the research question of this thesis; ”In what ways is the concept of performance anxiety described and explained, and how can one develop new insights in this phenomenon?” From a reflexive perspective, the concept of performance anxiety becomes a multidimensional concept, consequently it is likely to agitate possible taken-forgranted knowledge in this field. This study may contribute to the research field by showing the importance of reflection on performance anxiety as a complex concept Denne masteroppgaven er et bidrag til forskningsfeltet prestasjonsangst blant utøvende musikere, og tar utgangspunkt i et sosialkonstruksjonistisk refleksivt perspektiv. Gjennom studier av utvalgt litteratur på området, forsøker jeg å betrakte hvordan begrepet prestasjonsangst blir brukt. Disse betraktningene suppleres med tre utøvende musikkstudenters bruk av begrepet, samt deres erfaringer med fenomenet prestasjonsangst. Drevet frem av spørsmål til dette materialet, konstruerer den refleksive forskningsprosessen oppgavens empiriske grunnlag, ved at selve prosessen også blir betraktet som empiri. På dette grunnlaget søker oppgaven å finne svar på problemstillingen; ”På hvilke måter beskrives og forklares begrepet prestasjonsangst, og hvordan kan man utvikle nye innsikter om fenomenet?” Fra et refleksivt perspektiv blir begrepet prestasjonsangst et flerdimensjonalt begrep, og gjør dermed trolig opprør mot mulige tatt-for-gittheter på dette området. Følgelig vil studien kunne fungere som et bidrag til feltet, blant annet ved å belyse betydningen av refleksjon over et så komplekst begrep som prestasjonsangst.
Beskrivelse
Masteroppgave i musikkpedagogikk