Browsing Institutt for samfunnsvitskap by Subject "VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Allmennpedagogikk: 281"
Now showing items 1-8 of 8
-
Barneinitiert innhold - en alvorlig sak. To gutter tar i bruk julenissen og sjørøveren i lek og samtaler
(Journal article, 2007) -
Digitale mapper og konsekvenser for læringsmiljø i høgere utdanning
(Chapter, 2009)Med utgangspunkt i et sosiokulturelt perspektiv har vi sett på bruken av digitale mapper i høgere utdanning i Norge. Hvordan påvirker digitalisering av mapper studenters læringsmiljø? Hvordan påvirker bruk av digitale ... -
Hverdagens magi. En tilnærming til fenomenet resiliens som teoretisk ramme for pedagogisk praksis i skolen.
(Høgskolen i Bergen. Skriftserien No 9 2004, S. 43-73, Chapter, 2004) -
Kaptein Andreas og han mannskap - drøfting av forskningsdata om en gutts stemme og hans innflytelse på barnehagens innhold
(Barn : nytt fra forskning om barn i Norge 2006 nr. 1, Journal article, 2006) -
Konsekvenser av nedsatt hørsel med hensyn til skolerelatert kompetanse, tilpasningsindikasjoner og risikoatferd hos ungdom i ordinære skoler
(Nordisk tidsskrift for spesialpedagogikk 2003 no 4, Journal article, 2002)Normaliseringsprosessen betinger et fornyet fokus på det hørselshemmede barnet sin totale livssituasjon. I et helhetlig oppvekstperspektiv må en også vurdere i hvilken grad nedsatt hørsel kan øke risikoen for en negativ ... -
”Problembasert læring” (PBL) i pedagogikkundervisningen ved allmennlærerutdanningen : et fou-arbeid
(Others, 2000)Denne rapporten dokumenterer anvendelsen av læringsmodellen ”Problembasert læring” (PBL) i pedagogikkundervisningen ved allmennlærerutdanningen ved Høgskolen i Bergen studieåret 1999-2000. PBL har vært anvendt i medisiner- ... -
Utvikling av førsteårskompetanse hos allmennlærere
(Norsk pedagogisk tidsskrift, Journal article, 2007)Det er mye oppmerksomhet knyttet til allmennlærerutdanningen og til nyutdannede læreres manglende kompetanse. En studie jeg gjorde av nyutdannede lærere, kalt ”førsteårslærere” viste at lærere kan fungere meget godt som ...