Institutt for språk, litteratur, matematikk og tolking: Recent submissions
Now showing items 61-80 of 677
-
Hvilke muligheter og utfordringer oppfatter lærere at programmering kan gi for grunnskolematematikken?
(Master thesis, 2023)I denne masteroppgaven presenteres en studie om hvilke muligheter og utfordringer fire matematikklærere mener at programmering kan gi til matematikkfaget. Masteroppgaven er en del av LATACME-prosjektet ved Høgskulen på ... -
Elevars argumentasjon og kritiske tenking i møte med tal i media
(Master thesis, 2023)Denne studien undersøker kva indikasjonar på kritisk tenking ein kan finna gjennom elevanes matematiske argumentasjon når dei saman skal undersøke tal i media. Studien tar utgangspunkt i tre grupper frå ein klasse på ... -
Matematikklærere og programmering på mellomtrinnet
(Master thesis, 2023)I 2020 ble den nye læreplanen iverksatt. En av de store endringene som kom med denne læreplanen er innføringen av algoritmisk tenkning og programmering som en del av kjerneelementene i matematikk. Ettersom dette er et nytt ... -
Læreres holdninger til elever med stort læringspotensial i matematikk
(Master thesis, 2023)Rapporten «Mer å hente – bedre læring for elever med stort læringspotensial» (NOU 2016:14) peker på at norsk skole ikke tilpasser undervisningen til alle elever godt nok, spesielt når det gjelder tilpasning for elever med ... -
Norwegian speech-language pathologists treatment practices for preschool children who stutter: An explorative study
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Purpose This study investigated the treatment practices of speech-language pathologists (SLPs) with preschool children who stutter to explore variations in service delivery and, consequently to better inform and support ... -
Utforsking i algebra ved bruk av fysisk aktiv læring på ungdomstrinnet
(Master thesis, 2023)A fremje varierte og praktiske læringsprosessar i skulen blir trekt fram i læreplanen og andre styringsdokument, og har fatt ei større tyding enn for. Barn og ungdom sitt i ro meir enn 9 timar i løpet av ein dag. Skulen ... -
Kritiske dialoger i møte med misvisende grafer
(Master thesis, 2023)Studien har som hensikt å undersøke elevers kritiske refleksjoner rundt misvisende grafer. I samarbeid med forskningsgruppen LitEd ble datamateriale fra en undervisningsøkt om misvisende grafer samlet inn ved hjelp av lyd- ... -
Matematisk samtale: Rollekategoriers innvirkning på elevenes interaksjoner i samarbeid med problemløsningsoppgaver
(Master thesis, 2023)Masterstudiens overordnede tema er matematisk samtale ved bruk av rollekategorier i gruppearbeid. Vi tar utgangspunkt i Carlsen (2016) sin definisjon av matematisk samtale som læringssamtaler hvor målet er deltakelse og ... -
Elevar sine matematikkfaglege samtalar i arbeid med eit digitalt læringsspel
(Master thesis, 2023)Skjerm og dataspel tek ein stadig større plass i barn og unge sin kvardag. Samfunnet blir digitalisert, noko ein også ser att i skulen ved at fleire elevar har digitale verktøy som del av sitt læringsmateriell. Samstundes ... -
Gir tallene mening? En kvalitativ studie om kommunikasjon i en undersøkelsesbasert matematikkundervisning med bruk av ekte data på ungdomskolen
(Master thesis, 2023)Denne studien er et forskningsbasert arbeid som er gjennomført med utgangspunkt i matematikkdidaktikk. Masteroppgaven er del av ARGUMENT-prosjektet som er tilknyttet Universitetet i Bergen, Høgskulen pa Vestlandet og ... -
Argumentasjon og deltaking: Når elevgrupper på 8.trinn er fysisk aktiv i algebraundervising
(Master thesis, 2023)I denne studien har føremålet vore å gje og få innsikt i korleis elevgrupper på 8.trinn kan argumentera og delta når dei er fysisk aktiv i algebraundervising. For å svara på problemstillinga har det blitt utført ein ... -
Kvaliteter ved programmeringsoppgaver i matematikk: Analyse av programmeringsoppgaver fra to matematikk læreverk på 8. trinn
(Master thesis, 2023)Programmering i matematikk har fått et mye større fokus etter iverksettelsen av LK20. For både erfarne og nyutdannede matematikklærere kan det være krevende å integrere programmering inn i undervisningen på en måte som ... -
Elevars kritisk matematiske kompetanse i samtale om tal i media
(Master thesis, 2023)I læreplanverket for skulen er elevars kritiske tenking og rett til medverknad ein sentral del av opplæringa (Kunnskapsdepartementet, 2017). Tidlegare forsking viser at kritisk matematisk kompetanse er viktig for å bevare ... -
Tilpasset opplæring i matematikkundervisning for elever med lave mestringsforventninger
(Master thesis, 2023)Da den nye læreplanen ble innført i 2020 ble utforsking og problemløsing satt på dagsorden. Målet er å forberede norske elever på et samfunn og arbeidsliv i utvikling ved å gi dem kompetanse i matematisk problemløsing. ... -
Mottakarmedvit i elevtekstar på ungdomsskulen
(Master thesis, 2023)Som lærar har eg eit ønskje om å forstå kva som påverkar skrivinga og skriveutviklinga til elevar. Føremålet med denne masteroppgåva er å undersøkje mottakarmedvit i elevtekstar på ungdomsskulen. Problemstillinga blei ... -
Normmangfold på sosiale medier – en studie av digital sosial skriving blant ungdomsskoleelever i en kommune på Vestlandet
(Master thesis, 2023)Denne studien har et datamateriale på 1024 meldinger, skrevet av 77 ungdomsskoleelever fra en kommune på Vestlandet, fra de to plattformene Snapchat og SMS. Målet har vært å beskrive hvordan dette klassetrinnet skriver til ... -
Ein språkstudie blant studentar frå Sogn og Fjordane som bur i ein storby
(Master thesis, 2023)Føremålet med denne masteroppgåva har vore å undersøke kva språkval studentar frå Sogn og Fjordane tar når dei bur i ein storby der bokmål er det dominerande språket. I tillegg ser oppgåva på kva grunnane for desse språkvala ... -
Bildebokens potensiale i undervisning av folkehelse og livsmestring i norskfaget.
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven har hatt som formål å undersøke følgende problemstilling: Hvordan forstår norsklærere i begynneropplæringen det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring, og hvordan bruker de bildebøker til å ... -
Elevane sin tileigning av hensiktsmessige strategiar i addisjon og subtraksjon –frå eit lærarperspektiv
(Master thesis, 2023)Føremålet med denne masteroppgåva er å finne ut korleis ein som lærar kan arbeide, for at elevane etter 3.trinn skal kunne nytte seg av hensiktsmessige strategiar i addisjon og subtraksjon. Dette temaet har blitt forska ... -
Er lærerne forberedt på fremtiden? Læreres holdninger og tanker om egne forutsetninger til å undervise i programmering
(Master thesis, 2023)I skoleåret 2020/2021 ble Kunnskapsløftet 2020 implementert i norske grunnskoler. Blant endringene i læreplanen ble programmering og algoritmisk tenking innført i matematikkfaget, noe som er nytt og ukjent for mange lærere. ...