Blar i Institutt for språk, litteratur, matematikk og tolking på emneord "matematikkundervisning"
Viser treff 1-20 av 22
-
Argumentasjon og deltaking: Når elevgrupper på 8.trinn er fysisk aktiv i algebraundervising
(Master thesis, 2023)I denne studien har føremålet vore å gje og få innsikt i korleis elevgrupper på 8.trinn kan argumentera og delta når dei er fysisk aktiv i algebraundervising. For å svara på problemstillinga har det blitt utført ein ... -
Drama i undersøkende matematikkundervisning i begynneropplæringen
(Master thesis, 2023)Formålet med denne studien har vært å se på hvilken funksjon drama kan ha i undersøkende matematikkundervisning om temaet tid i begynneropplæring. Gjennom dramaforløpet «Tidemann som har mistet tiden» har elevene deltatt ... -
Elevar sine matematikkfaglege samtalar i arbeid med eit digitalt læringsspel
(Master thesis, 2023)Skjerm og dataspel tek ein stadig større plass i barn og unge sin kvardag. Samfunnet blir digitalisert, noko ein også ser att i skulen ved at fleire elevar har digitale verktøy som del av sitt læringsmateriell. Samstundes ... -
Elevars argumentasjon og kritiske tenking i møte med tal i media
(Master thesis, 2023)Denne studien undersøker kva indikasjonar på kritisk tenking ein kan finna gjennom elevanes matematiske argumentasjon når dei saman skal undersøke tal i media. Studien tar utgangspunkt i tre grupper frå ein klasse på ... -
Elevars kritisk matematiske kompetanse i samtale om tal i media
(Master thesis, 2023)I læreplanverket for skulen er elevars kritiske tenking og rett til medverknad ein sentral del av opplæringa (Kunnskapsdepartementet, 2017). Tidlegare forsking viser at kritisk matematisk kompetanse er viktig for å bevare ... -
En lærers erfaringer med bruk av ressurser fra det nasjonale Super: bit-prosjektet i matematikkundervisningen
(Master thesis, 2022)Høsten 2020 ble den nye læreplanen, Kunnskapsløftet (LK20), tatt i bruk i norsk skole. For matematikkfaget medførte det blant annet at programmering ble innført som en del av faget. I forbindelse med den økte satsingen på ... -
Er lærerne forberedt på fremtiden? Læreres holdninger og tanker om egne forutsetninger til å undervise i programmering
(Master thesis, 2023)I skoleåret 2020/2021 ble Kunnskapsløftet 2020 implementert i norske grunnskoler. Blant endringene i læreplanen ble programmering og algoritmisk tenking innført i matematikkfaget, noe som er nytt og ukjent for mange lærere. ... -
Escape room i matematikkundervisninga i begynnaropplæringa
(Master thesis, 2023)Føremålet med denne masteroppgåva har vore å søka innsikt i escape room som undervisningsmetode i matematikk på begynnaropplæringa. For å undersøkja problemområdet har eg formulert to forskingsspørsmål som eg har analysert ... -
Gir tallene mening? En kvalitativ studie om kommunikasjon i en undersøkelsesbasert matematikkundervisning med bruk av ekte data på ungdomskolen
(Master thesis, 2023)Denne studien er et forskningsbasert arbeid som er gjennomført med utgangspunkt i matematikkdidaktikk. Masteroppgaven er del av ARGUMENT-prosjektet som er tilknyttet Universitetet i Bergen, Høgskulen pa Vestlandet og ... -
Hva karakteriserer det matematiske innholdet i programmeringsoppgaver i algebra? En kvalitativ analyse av programmeringsoppgaver i algebra i Matemagisk og Campus Inkrement
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven i matematikkdidaktikk er en studie hvor programmeringsoppgaver i algebra i læreverkene Matemagisk 8-10 og Campus Inkrement analyseres. Formålet er å finne ut hva som karakteriserer det matematiske ... -
Hvilke muligheter og utfordringer oppfatter lærere at programmering kan gi for grunnskolematematikken?
(Master thesis, 2023)I denne masteroppgaven presenteres en studie om hvilke muligheter og utfordringer fire matematikklærere mener at programmering kan gi til matematikkfaget. Masteroppgaven er en del av LATACME-prosjektet ved Høgskulen på ... -
Kritiske dialoger i møte med misvisende grafer
(Master thesis, 2023)Studien har som hensikt å undersøke elevers kritiske refleksjoner rundt misvisende grafer. I samarbeid med forskningsgruppen LitEd ble datamateriale fra en undervisningsøkt om misvisende grafer samlet inn ved hjelp av lyd- ... -
Kvaliteter ved programmeringsoppgaver i matematikk: Analyse av programmeringsoppgaver fra to matematikk læreverk på 8. trinn
(Master thesis, 2023)Programmering i matematikk har fått et mye større fokus etter iverksettelsen av LK20. For både erfarne og nyutdannede matematikklærere kan det være krevende å integrere programmering inn i undervisningen på en måte som ... -
Læreres holdninger til elever med stort læringspotensial i matematikk
(Master thesis, 2023)Rapporten «Mer å hente – bedre læring for elever med stort læringspotensial» (NOU 2016:14) peker på at norsk skole ikke tilpasser undervisningen til alle elever godt nok, spesielt når det gjelder tilpasning for elever med ... -
Matematikklærere og programmering på mellomtrinnet
(Master thesis, 2023)I 2020 ble den nye læreplanen iverksatt. En av de store endringene som kom med denne læreplanen er innføringen av algoritmisk tenkning og programmering som en del av kjerneelementene i matematikk. Ettersom dette er et nytt ... -
Matematisk samtale: Rollekategoriers innvirkning på elevenes interaksjoner i samarbeid med problemløsningsoppgaver
(Master thesis, 2023)Masterstudiens overordnede tema er matematisk samtale ved bruk av rollekategorier i gruppearbeid. Vi tar utgangspunkt i Carlsen (2016) sin definisjon av matematisk samtale som læringssamtaler hvor målet er deltakelse og ... -
Motivasjon i matematikk – å mestre algebra ved bruk av fysisk aktiv læring
(Master thesis, 2023)Motivasjonen til elever i matematikk synker gjennom skoleløpet. At elevene opplever en god motivasjon og mestring i matematikkfaget vil være svært aktuelt for elevens akademiske utvikling. Tidligere forskning viser at ... -
Motiverende matematikk for evnerike elever: en studie av hva elevene selv mener om tilpasninger og oppgavetyper
(Master thesis, 2023)Denne studien handler om evnerike elever i matematikk, og hvordan man kan tilpasse undervisningen for dem gjennom tiltak og/eller oppgavetyper. Ut ifra egne erfaringer både fra praksis, utdanning og tidligere skolegang, ... -
Perspektiv på matematisk modellering i Kunnskapsløftet og Fagfornyinga
(Peer reviewed; Journal article, 2019)Det er for tida fokus på at matematisk kompetanse er viktig for å fungere i det moderne samfunnslivet. Arbeid med matematisk modellering er ein måte å kople matematikk til dagleglivet på. I denne artikkelen tek me føre oss ... -
Programmeringsverktøys undervisningsmateriell og dets applikasjon av algoritmisk tenkning
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgavens hensikt er å undersøke kjennetegn i undervisningsmateriell tilhørende programmeringsverktøy som kan bli anvendt i skolen for å anvende algoritmisk tenkning. Jeg anser denne forskningen som vesentlig ...