Blar i Institutt for språk, litteratur, matematikk og tolking på emneord "VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280"
Viser treff 1-20 av 40
-
Bearbeiding av kjensler gjennom bildebøker
(Master thesis, 2016-05-16)Oppgåva er ein tekstanalyse av korleis bildebøkene Bak Mumme bor Moni (2000), Snill (2002) og Sinna Mann (2003) av Gro Dahle og Svein Nyhus framstiller sinne og korleis bøkene legg til rette for at barn og unge kan bli ... -
Betydningen av språkmiljøet hjemme for barnehagebarns andrespråklæring
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Hensikten med studien var å undersøke sammenhenger mellom språklige hjemmemiljø og flerspråklige barnehagebarns andrespråkferdigheter. Utvalget bestod av 71 barn med norsk som andrespråk (gjennomsnittsalder: 5,2 år; 33 ... -
Bildebokappen – i gråsonen? En analyse av appen My Very Hungry Caterpillar i et intermedialitetsperspektiv
(Master thesis, 2016-05-16)´Bildebokappen´ byr på utfordringer for forskningsfeltet med sin sammensetning av spill, litteratur, animasjonsklipp og behov for en berøringsskjerm – hvem skal analysere disse appene? Spill- eller litteraturforskeren? ... -
Children as eco-citizens?
(Journal article; Peer reviewed, 2019)Education for sustainability in early childhood tends to focus on practices and advocacy, rather than on the aims of this education. We suggest that the aim should be to consider children as being and becoming eco-citizens. ... -
Children's activities in Norwegian kindergartens. Part 1: an overall picture
(Peer reviewed; Journal article, 2013) -
Collaborative Narrative as Linguistic Artifact and Cultural Tool for Meaning-making and Learning
(Peer reviewed; Journal article, 2013) -
Contributions of the Home Literacy Environment and Underlying Language Skills to Preschool Invented Writing
(Journal article; Peer reviewed, 2018)This study aimed to enhance our knowledge of the constituent variables affecting invented writing skills in 5-year-olds by investigating the concurrent relationships among home literacy, underlying language skills, and ... -
Didaktisk kontrakt i matematikklasserom med varierte undervisningsmetoder
(Master thesis, 2016-05-18)I denne masteravhandlingen undersøker jeg nærmere hvordan den didaktiske kontrakt blir uttrykt i et klasserom med to forskjellige undervisningsmetoder. Fokuset ligger på hvordan forventningene og holdningene til elevene ... -
The dynamics of needs in a course in english phonetics for in-service primary school teachers of english
(Peer reviewed; Journal article, 2021)This article presents a study that seeks to explore the dynamics of needs experienced by a group of in-service primary school teachers of English as a Foreign Language (EFL) who are enrolled in a course in English phonetics ... -
Education for Sustainability: Developing Ecocritical Literature Circles in the Student Teacher Classroom
(Journal article; Peer reviewed, 2019)How can student-teachers learn efficient ways to encourage sustainability thinking in their pupils and fulfil the competence aims on sustainability outlined in national subject curriculums as a response to UNESCO’s programme ... -
Elevers forståelse av måling av lengde.
(Master thesis, 2016-05-18)I denne masteroppgaven har jeg sett på hvilken forståelse elever i 5. klasse har for det matematiske temaet lengdemåling. Jeg har brukt variasjonsteorien som mitt teoretiske rammeverk. For å få en dypere innsikt i elevenes ... -
Hva karakteriserer profesjonsutdanninger og hvordan er de vokst frem
(Høgskolen i Bergen. Skriftserien Rapport, Report, 2007) -
Immediate and delayed effects of invented writing intervention in preschool
(Journal article; Peer reviewed, 2016)This study examined the effects of a 10 week invented writing program with five-year-old preschoolers (mean age 5.7 years) on their immediate post intervention literacy skills and also the facilitative effects of the ... -
Keywords and Individual Differences – in relation to vocabulary acquisition and text understanding
(Master thesis, 2016-05-18)Is using an explicit focus on vocabulary in the form of keyword identification an effective approach to help pupils understand a text about global warming and climate change, and can this focus on keywords facilitate pupils’ ... -
Læring i et studentperspektiv
(Høgskolen i Bergen. Skriftserien Rapport, Report, 2007) -
Læring i høyere utdanning : hva hemmer eller fremmer læring og kompetanseutvikling?
(Høgskolen i Bergen. Skriftserien Rapport, Report, 2007) -
Læring over landegrenser. Erfaringer fra et europeisk, pedagogisk rehabiliteringsprosjekt
(Uniped 2006 nr.1, Journal article, 2006)Prosjektet innebar et pedagogisk samarbeid mellom studenter og lærere fra Norge, Nederland og Tyskland. Studentene skulle gruppevis skrive en faglig artikkel om rehabilitering. Samarbeidet rundt artikkelskrivingen foregikk ... -
Nettbasert, digital munnleg eksamen – ei vurderingsform for framtida?
(Chapter; Peer reviewed, 2020)Munnleg eksamen har lange tradisjonar i høgare utdanning i Noreg, medan den nettbaserte munnlege eksamenen må seiast å vere ny. Eit aukande tal med nettstudentar gjer det aktuelt å sjå på kva fordelar ein kan finne ved ... -
Pedagogiske utfordringer ved ingeniørutdanningen ved Høgskolen i Bergen
(Høgskolen i Bergen. Skriftserien Rapport, Report, 2007) -
Personal English Learning Ecologies and Meaningful Input with Digital and Non-Digital Artefacts
(Journal article; Peer reviewed, 2018)This paper analyses self-perceived learning ecologies in relation to EFL/ESL input. To this end, we integrate ecological perspectives with language development theories. In addition, we present data from in-depth and member ...