Blar i Institutt for språk, litteratur, matematikk og tolking på tittel
Viser treff 101-120 av 724
-
«Det er ingen som liker feitinger!»: en multimodal analyse av to visuelle bøker for barn.
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgava undersøker hvordan kropp og vekt tematiseres i to utvalgte multimodale bøker for barn. Forskningsmaterialet for studien er bøkene Hva skjedde egentlig med deg? (2020) av Jenny Jordahl og Pappor ska va ... -
«Det er veldig vanskelig å sette ord på» En kritisk diskursanalyse av presentasjonen av muntlige ferdigheter i ulike diskurser
(Master thesis, 2023)Denne studien handler om omtalen av muntlige ferdigheter i matematikkfaget. Muntlige ferdigheter er en del av opplæringen elevene skal ha, i alle fag. Muntlige ferdigheter blir definert som en ferdighet som omhandler lytte, ... -
«Det faktum at slike ting faktisk skjer, får meg til å undre, er verden ond og kald?» En studie av elevers refleksjoner omkring barn i vanskelige situasjoner slik de kommer frem i en litteratursamtale og leselogg om Lydighetsprøven: en tenkt fortelling om et barn.
(Master thesis, 2021)Problemstillingen som ligger til grunn for denne studien er: Hvilke refleksjoner omkring barn i utsatte situasjoner gjør elever på 9.trinn seg etter møtet med Lydighetsprøven, og hvordan kommer disse frem gjennom en leselogg ... -
“Det finnes en bok for alle, men én bok er ikke for alle” En kvalitativ undersøkelse av klasseromsbibliotek, utvalg og bruk av barnelitteraturen.
(Master thesis, 2017-05-15)Denne oppgaven tar for seg klasseromsbibliotek ved utvalgte norske klasserom. Klassetrinnene som er representert i studiet er: en 1.klasse, to 2.klasser, fire 3.klasser, en kombinert 4. og 5.klasse, og en 5.klasse. Den ... -
Det ludonarrative dilemmaet. En analyse av narrativ struktur, interaktivitet og spillerautonomi i dataspillet Outer Wilds.
(Master thesis, 2022)I dette masterprosjektet studerer jeg den narrative strukturen i dataspillet Outer Wilds (Mobius Digital, 2019). Målet med dette prosjektet er å utforske og bidra til å videreutvikle den narrative forskningen på dataspill. ... -
Det språksensitive matematikklasserommet? -En kvalitativ studie.
(Master thesis, 2020)Formålet med denne studien har vært å undersøke hvordan elever formulerer seg og bruker språket sitt for å forstå matematikk. Det har vært rettet et særlig fokus mot de flerspråklige elevene, og følgende to problemstillinger ... -
«Det tar liksom veldig mye av meg å lese bok»: En studie av et utvalg tiendeklassingers leseopplevelse ved lesing av skjønnlitteratur på skjerm og papir
(Master thesis, 2023)Papirboken har vært et sentralt medium for underholdning i hundrevis av år, og anses fremdeles som det viktigste mediet for litterær lesing i Norge. Samtidig problematiserer forskningsfeltet og samfunnsdebatten forhold ... -
Det var ikke noe viktig
(Bachelor thesis, 2023) -
"Det verkar vara en klurig fråga". Humor som strategi i skandinavisk barnelitteratur om hvordan barn blir til
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Denne artikkelen undersøker hvordan humor anvendes i skandinaviske barnebøker om hvordan barn blir til, utgitt fra 1970-tallet og fram til i dag. Seksualitet og reproduksjon er et sensitivt område i barnelitteraturen. ... -
Det vi egentlig trenger er kanskje ny bemanning: Et narratologisk problem i Harry Potter og fangen i Azkaban
(Skriftserien, nr. 3/2007 - Artikkel 7., Rapport, 2007-05-10) -
Developing a Multimodal Learning Environment: Can this be done with today’s digital tools?
(Master thesis, 2023) -
Developing a self-assessment tool for English language teachers
(Journal article; Peer reviewed, 2018)In the context of increasing global interest in teacher evaluation, this article describes the development of a self-assessment tool (SAT) for teachers of English and analyses responses to it by 1,716 teachers from around ... -
Developing an analytical tool for radical socially-just teacher educator action research about language diverse mathematics classrooms
(Peer reviewed; Journal article, 2023)In our action research projects as teacher educators, we focus on broadening preservice teachers’ understandings about language diversity in mathematics classrooms, away from just improving students’ fluency in the language ... -
Developing empathy through fantasy literature: A comparative analysis of Harry Potter and the Philosopher’s Stone and Percy Jackson and the Lightning Thief
(Master thesis, 2023)The purpose of this thesis is to investigate possible connections between fantasy literature and the development and fostering of empathy. At the same time, I explore how this may contribute to promoting the ideas, values, ... -
Developing Intercultural Competence with Critical Literacy: An Analysis of Cultural Perspectives in 8th Grade EFL Textbooks
(Master thesis, 2022)The current master’s thesis in Education is intended for the field of English didactics. The motivation behind the current study is to explore how EFL textbooks can be utilized to improve students’ awareness and understanding ... -
Developing Social Awareness: An Investigation into the Norwegian Curriculum in light of Socially and Culturally Diverse Picturebooks
(Master thesis, 2023)The new online connections and globalisation of the world lead to multiple interactions between different cultures. These new interactions led to Norway introducing a new curriculum in 2020 (LK20) that elucidates the new ... -
Developing teachers’ responsive pedagogy in mathematics, does it lead to short-term effects on student learning?
(Journal article; Peer reviewed, 2019)In this study, we examine the short-term effects of an intervention aimed at developing teachers’ responsive pedagogy in mathematics. The study analyses how an emphasis on responsive pedagogy in 9th grade classrooms over ... -
Development of intercultural competence among a class of 5th graders using a picture book
(Peer reviewed; Journal article, 2020)This paper presents a study in a Norwegian English as a Foreign Language class of 5th graders aimed at investigating the learners' ability to decentre - a skill within intercultural competence, - through the use of the ... -
Development’s disappearance: A metaphor analysis of sustainable development in Norwegian core curriculum
(Peer reviewed; Journal article, 2022)The article presents findings from a critical metaphor analysis of ‘sustainable development’ in the current and former versions of the Norwegian formal education curriculum. By combining conceptual metaphor analysis with ... -
Dialogisk lesing som metode i barnehagen for å styrke barns språkferdigheter på andrespråket
(Journal article; Peer reviewed, 2017)Hensikten med studien var å undersøke hvordan en 10-ukers intervensjon (totalt 40 økter) med dialogisk lesing ville påvirke flerspråklige barnas andrespråkslæring. Utvalget bestod av 72 flerspråklige barnehagebarn ...