Blar i Institutt for idrett, kosthald og naturfag på tidsskrift "Journal for Research in Arts and Sports Education"
Viser treff 1-10 av 10
-
The association between preschool quality and objectively assessed physical activity among Norwegian preschoolers
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Various aspects of the preschool environment may either promote or restrict children’s moderate- to-vigorous physical activity (MVPA), for example through opportunities for outdoor play. The aim of the present study was ... -
Dans i kroppsøvingsfaget – mer enn gode intensjoner?
(Peer reviewed; Journal article, 2017)Siden årtusenskiftet har dansen styrket sin posisjon i populærkulturen. I denne artikkelen undersøker vi om dansen i skolen har styrket sin posisjon tilsvarende. Omfanget av danseundervisning i kroppsøvingsfaget sees på ... -
A dialogical encounter with teaching practice-based subjects in higher education
(Peer reviewed; Journal article, 2022)The intention of this article is from a phenomenological perspective to “unpack” the role of emotions when teaching practice-based subjects in higher education. When teaching practice-based subjects, educators’ embodied ... -
An ecocritical perspective on friluftsliv students’ relationship with nature
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Friluftsliv (“free-air life”) and outdoor education programmes should educate for sustainable development in response to the crisis facing the natural world. By aiming for education for sustainable development, friluftsliv ... -
Forskning for fremtiden? En oversiktsstudie av empirisk forskning på det norske skolefaget kroppsøving i perioden 2010-2019
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Artikkelen rapporterer fra en oversiktsstudie av empirisk forskning på skolefaget kroppsøving i perioden 2010–2019. Hovedmålet er å kartlegge hvilke tema forskningen har belyst, samt om – og eventuelt hvordan – forskningstemaene ... -
How does a primary school organize outdoor swimming and water safety lessons?
(Peer reviewed; Journal article, 2022)The main purpose of this study was to explore how a primary school organized a week with outdoor education, and especially what characterized the outdoor swimming and water safety (SWS)-lessons. The SWS-lessons were part ... -
Hva kjennetegner utdanningsveier til kroppsøvingslærerprofesjonen? En gjennomgang av utdanningsinstitusjonenes nettbaserte informasjon
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Universiteter og høgskoler (UH) i Norge tilbyr forskjellige utdanningsveier for studenter som ønsker å bli kroppsøvingslærere. Historisk har det vært to ulike veier til kroppsøvingslærerprofesjonen: én utdanningsvei med ... -
Hva vet vi (ikke) om elevers opplevelser med friluftsliv i norsk skole - en gjennomgang av empiriske studier 1974-2014
(Peer reviewed; Journal article, 2017)Artikkelen presenterer en kunnskapsoversikt basert pa° en systematisk gjennomgang av empiriske studier om friluftsliv i norsk skole der elevers opplevelser eller stemmer kommer til uttrykk. En slik oversikt er ikke tidligere ... -
Kroppen i lærebøker i videregående skole - et innblikk i kroppsøvingsfagets ideologiske kamp
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Artikkelen omhandler hvilke kroppsdiskurser som framtrer i lærebøker som brukes i kroppsøvingsfaget i videregående skole, og hvordan disse kroppsdiskursene inngår i ideologiske kamper om innflytelse og dominans når det ... -
Vegen frå å ha det til å ta det – å skape motstandsdyktige spelarar i toppfotball
(Journal article; Peer reviewed, 2018)The study examined psychosocial elements in facilitating the development of resilience in professional male soccer players in a team playing in Eliteserien. Semi-structured interviews were conducted with three coaches and ...