Dans i kroppsøvingsfaget – mer enn gode intensjoner?
Peer reviewed, Journal article
Published version
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2492865Utgivelsesdato
2017Metadata
Vis full innførselSamlinger
Originalversjon
Journal for Research in Arts and Sports Education. 2017, 1 (03), 47-60. 10.23865/jased.v1.635Sammendrag
Siden årtusenskiftet har dansen styrket sin posisjon i populærkulturen. I denne artikkelen undersøker vi om dansen i skolen har styrket sin posisjon tilsvarende. Omfanget av danseundervisning i kroppsøvingsfaget sees på som en indikator på operasjonalisert læreplan, den blir drøftet opp mot dansens posisjon i den formelle læreplan. I hvilken grad gir danseundervisningens omfang elever på ulike trinn muligheter til å arbeide med kompetansemålene for dans? Vi bruker data fra tre undersøkelser til å danne et bilde av omfanget på hvert trinn i opplæringen. Til sammen tegner de tre undersøkelsene et bilde av dans i faget kroppsøving gjennom hele det 13-årige skoleløpet. Undersøkelsen viser at dans står trygt i den formelle læreplanen, men at avstanden mellom formell og operasjonalisert læreplan når det kommer til dans i kroppsøvingsfaget er, med unntak av trinn 1-4, problematisk stor gjennom hele skoleløpet. Avstanden ser ut til å øke jo høyere opp en kommer i skolesystemet. Dance in PE–more than good intentions?