Blar i Institutt for idrett, kosthald og naturfag på tittel
Viser treff 672-691 av 991
-
Nevromuskulær funksjon under isometrisk utholdenhetsaktivitet : er det et platå i perifer tretthet?
(Bachelor thesis, 2011) -
No Critical Peripheral Fatigue Threshold during Intermittent Isometric Time to Task Failure Test with the Knee Extensors
(Journal article; Peer reviewed, 2016)It has been proposed that group III and IV muscle afferents provide inhibitory feedback from locomotor muscles to the central nervous system, setting an absolute threshold for the development of peripheral fatigue during ... -
No pain no gain: A survey of use of healthcare and reasons not to seek healthcare by Norwegian climbers with chronic injuries
(Journal article; Peer reviewed, 2019)Objectives To assess the use of healthcare, and reasons not to seek healthcare, by climbers with a chronic injury. Method Retrospective survey. Setting Web-based questionnaire. Participants 667 active climbers ... -
«Noen måtte ta mat- og helsebiten i år, og da ble det oss»: En kartlegging av hvordan lærere oppfatter og begrunner sin egen kompetanse i mat- og helsefaget på 1. – 4. trinn, og hvilke praksiser lærerne har i møte med mål, innhold og rammefaktorer i faget
(Master thesis, 2019)Bakgrunn og formål: Det er lite kunnskap om hvordan undervisningen i mat- og helsefaget blir gjennomført på de laveste skoletrinnene. Kun 36% av lærere på småskoletrinnet har formell kompetanse i faget. Det er få timer ... -
Nordic hamstring – skadeforebyggende for mannlige fotballspillere?
(Bachelor thesis, 2020)Problemstilling: Hvilken effekt har Nordic hamstring som en skadeforebyggende øvelse, mot reduksjon av hamstringskader blant mannlige senior fotballspillere? Bakgrunn: Strekkskader på hamstring er en skade som forekommer ... -
Norsk kvinnefotball og media
(Bachelor thesis, 2018) -
Norsk- og matematikklæreres oppfatning av kroppsøvingsfagets legitimering og verdi
(Master thesis, 2018)I læreplanen for kroppsøving legges det føringer for hva faget skal inneholde og hvorfor. Dette fungerer som et rammeverk for fagets indre og ytre legitimitet og verdi som eget fag i norsk skole. Flere studier viser at det ... -
Norske born i skulefritidsordninga sine tankar og refleksjonar kring berekraftig mat: Med og utan tiltaket Matjungelen
(Master thesis, 2020)Bakgrunn og formål: Berekraftig utvikling vart for første gang lansert i 1987, og heilt sidan då har berekraftomgrepet vore utfordrande å konkretisere ned til handling. Berekraftig utvikling er på dagsordenen til barnhagar, ... -
Norske grunnskolelæreres oppfatning av Nature of Science
(Master thesis, 2023)Formålet med denne oppgaven har vært å undersøke lærere på grunnskolen sin oppfatning av Nature of Science og hvordan konseptet kommer til uttrykk i klasseromsundervisning. Dette har vi undersøkt ved å observere to ... -
Norwegian children's rights in sport and coaches' understanding of talent
(Journal article; Peer reviewed, 2017)Little research has focused on and tried to understand the link between children`s participation in sports and their human rights. In Norway, children’s leisure athletics and sports participation are regulated through rules ... -
Norwegian teachers' safety strategies for Friluftsliv excursions: implications for inclusive education
(Journal article; Peer reviewed, 2018)The purpose of this study was to explore how teachers in friluftsliv (the Scandinavian equivalent of outdoor education and outdoor recreation) reflect upon their safety strategies in relation to pupils’ friluftsliv abilities ... -
‘Not to judge by the looks but you can tell by the looks!’ Physical capital as symbolic capital in the individualization of health among young Norwegians
(Peer reviewed; Journal article, 2022)In this paper we explore how 15–16-year-old Norwegians experience social and cultural norms that shape their relationship with health and physical activity (PA) in a country where participation in PA is normative, in the ... -
Nyfunn av hvit skogfrue Cephalanthera longifolia i Tysnes, Hordaland, samt litt om artens økologi og skjøtselsbehov
(Journal article; Peer reviewed, 2016)Cephalanthera longifolia is redlisted as near threatened (NT) in the Norwegian Red list (2015), and is one of totally 13 protected orchids in Norway. In South-Western Norway only a few localities with only a few plants of ... -
Nysgjerrigheit og undring i utforskande arbeid
(Master thesis, 2023)Nysgjerrigheit og undring er heilt sentrale element i utforskande arbeid og i naturfag, i tillegg er det eit fenomen som er ein naturleg del av barndomen. I skulen kan nysgjerrigheit og undring blant anna skape engasjement, ... -
Nyutdannede mat- og helselærere
(Master thesis, 2016-05-18)Denne studien har undersøkt hvordan nyutdannede lærere som arbeider med mat og helse opplever den første tiden i yrket, og hvordan skolekonteksten har påvirket denne opplevelsen. Studier viser at nyutdannede lærere ofte ... -
Observation as a professional tool in Norwegian kindergartens and kindergarten teacher education
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Observation is one of the central elements of kindergarten teachers’ education and the profession. Through a survey in Norway, in which 1311 in-service teachers, kindergarten managers, and pedagogy teachers participated ... -
Occupational rehabilitation is associated with improvements in cognitive functioning
(Peer reviewed; Journal article, 2019)Introduction: Occupational rehabilitation may be offered to workers on long-term sick leave who often report problems with cognitive functioning, anxiety, depression, pain, and reduced work ability. The empirical knowledge ... -
Om kardinaltal og det å oppfatte kardinaltal
(Peer reviewed; Journal article, 2022)I denne teoretiske artikkelen diskuterer vi kardinaltal og kva det vil seie å oppfatte kardinalitet og kardinaltal. Artikkelen går inn på detaljar som krev ei avklaring av desse omgrepa. Her hentar vi inspirasjon blant ... -
Omvendt undervisning med animasjonsvideoer i programfaget toppidrett fotball
(Master thesis, 2022)Hensikten med denne studien er å forstå og beskrive et utvalg elever i tredje klasse på videregående skole sine opplevelser og erfaring om omvendt undervisning med animasjonsvideoer. Metode: Studien har hatt fokus på ...