Omvendt undervisning med animasjonsvideoer i programfaget toppidrett fotball
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3018019Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Hensikten med denne studien er å forstå og beskrive et utvalg elever i tredje klasse på videregående skole sine opplevelser og erfaring om omvendt undervisning med animasjonsvideoer.
Metode: Studien har hatt fokus på omvendt undervisning med animasjonsvideoer i faget toppidrett fotball. Omvendt undervisning har i denne studien innebært at elevene har fått utdelt en video med informasjon, og som viser fokusområde for treningsøkten. Formålet med videoene var at elevene skulle få mulighet til å stille forberedt, samt at det ifølge litteraturen om omvendt undervisning skulle være lettere å forstå tilbakemeldinger for elevene.
Studien har vært utformet som en case-studie med en fenomenologisk-hermeneutisk vitenskapelig tilnærming. Datainnsamlingen har foregått med et semi-strukturert fokusgruppe intervju med et utvalg (5) elever basert på problemstillingen til oppgaven.
Funnene fra studien tyder på at omvendt undervisning kan både gi muligheter og utfordring ger i faget toppidrett fotball. Mulighetene omvendt undervisning kan tilføre kan være bedre tilbakemeldinger for elever, økt læringsfokus på fokusområde, samt mer tid til aktivitet i undervisningen. Dette er også støttet i annen forskning.
Utfordringene som elevene trakk fram med omvendt undervisning var dersom enkelte av elevene ikke ser video i forkant av timen så kunne dette få konsekvenser om hva som skjedde på skolen, eller at enkelte av elevene ikke likte denne formen for undervisning i faget. Utfordringene elevene trakk fram finnes også i andre studier. Studiens resultat tyder også på at utformingen på video har mye å si for elevenes læringsutbytte og at elevmedvirkning i hvordan videoene skal utformes er viktig.
Beskrivelse
Master i fysisk aktivitet og kosthold i et skolemiljø Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett.