Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSamnøy, Sylvelin
dc.date.accessioned2016-08-12T10:46:24Z
dc.date.available2016-08-12T10:46:24Z
dc.date.issued2016-08-12
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2398981
dc.description.abstractUtstilling som presentasjonsmetode etter fullført prosess og produkt, benyttes i stor utstrekning i de estetiske fagene i skolen. Derfor syntes det interessant å se nærmere på ulike mulige faktorer som kan påvirke elevenes kreative prosesser og produkter hvis arbeidet deres skal stilles ut eller ikke, og om en utstillings kontekst, plassering og størrelse også er av betydning. Teoretisk rammeverk baserer seg på teorier knyttet til motivasjon og læring, læringsmiljø og sosiale aspekter, kreativitet og arbeidsprosesser. For å belyse problemstillingen har jeg benyttet kvalitativ tilnærming og i tillegg til observasjoner, gjennomført fokusgruppeintervju og individuelle intervju med elever på Vg1 design og håndverk, Vg2 interiør og utstillingsdesign og lærere på relevante fagområder. Resultatene av undersøkelsene viser faktorer som spiller inn på om elevenes prosess og produkt påvirkes av at arbeidet skal ende i en utstilling, for eksempel elevenes sosiale og faglige kompetanse og trygghet, selveffektivitet, læringsmiljø og motivasjon. Gjennom analyse og tolkning av funn fra de kvalitative undersøkelsene kom det frem at visshet om en forestående utstilling er av stor betydning for elever med middels måloppnåelse i programfag. Deres kreative prosesser ble påvirket positivt ved at de jobbet grundigere med sine ideer og sitt håndverk. Motivasjon til prestasjon økte i takt med presentasjonens dimensjon og situasjon – det vil si en utstillings kontekst, størrelse og status. Hvis arbeidet ikke stilles ut, eller utstillingen ikke gir arbeidets opphavsperson til kjenne, virker det som om motivasjonen reduseres. Elever med generelt lav og høy faglig kompetanse og måloppnåelse ga uttrykk for at en utstilling ikke påvirket arbeidet deres i særlig grad.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.titleElevutstillingen: Fremmende eller hemmende faktor i kreative prosesser?nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel