Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHindal, Sigrun Gilje
dc.date.accessioned2016-08-12T10:43:34Z
dc.date.available2016-08-12T10:43:34Z
dc.date.issued2016-08-12
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2398977
dc.description.abstractHva innebærer det å være kreativ, og hva fremmer og hemmer en kreativ prosess? Med dette som utgangspunkt tar oppgaven min for seg hva som viser seg å influere min egen kreative prosess i en spesifikk periode. Jeg har lang erfaring med eget kunstnerisk virke innen strikkedesign og foto, samt undervisning i ulike praktisk-estetiske fag. Uansett ståsted og utgangspunkt er det interessante hvordan man kommer seg videre og utvikler seg i en positiv retning. Min solide bakgrunn gjør meg rutinert, erfaren og trygg. Nettopp dette kan gjøre at jeg ubevisst tyr til kjente løsninger og stagnerer i allerede etablerte uttrykk. Jeg anser den stadig pågående diskusjonen, om hvordan man kan stimulere til økt kreativitet, som svært viktig. Ved å utforske, beskrive og dele egne opplevelser og erfaringer håper jeg at jeg kan bidra til økt refleksjon rundt definisjonen av begrepet kreativitet, og hva som kan påvirke en kreativ prosess. Min undersøkelse har teorigrunnlag i forskning hovedsakelig knyttet til kreativitet, improvisasjon og skapende aktivitet. For å finne svar på hvordan medgang og motgang kan påvirke ens kreativitet, har jeg benyttet en kvalitativ tilnærming der jeg selv har gått gjennom, og fordypet meg i, en svært omfattende og grundig prosess. Jeg har jobbet parallelt med ti ulike delprosesser slik at jeg til enhver tid kunne veksle mellom ulike faser og oppgaver. Fasene kan beskrives som idé/intensjon, produksjon, skriftlig analyse og refleksjon mens oppgavene hovedsakelig gikk ut på å finne frem til interessante materialer, strikke, montere, style, fotografere og redigere. Jeg har underveis foretatt fenomenologiske analyser ved å reflektere over, og forsøke å beskrive, dette noe som jeg ble oppmerksom på. Oppdage bruddet som rører og griper og gir resultatet mitt en ekstra dimensjon. Gjennom en hermeneutisk metode har jeg gått i bredden og prøvd å fortolke det jeg har blitt oppmerksom på. Sett etter tendenser, mønster og gjentagelser. For å utfordre meg selv valgte jeg å jobbe improvisatorisk. I min prosess innebar det at jeg ikke jobbet med utprøvinger i forkant, eller endringer i etterkant. De valgene som intuitivt kjentes riktige ble stående – for alltid. Jeg ble også svært bevisst på å gi meg selv brudd underveis i form av faglige utfordringer koblet til design, materialer, fargevalg og fotografering. Jeg kan i ettertid argumentere for at dette var svært meningsfullt.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.titleAppasionata om du flyr eller faller : Et innblikk i hvordan medgang og motgang kan påvirke en kreativ prosessnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel