Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorTønder, Stian
dc.date.accessioned2016-08-09T11:42:04Z
dc.date.available2016-08-09T11:42:04Z
dc.date.issued2016-08-09
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2398461
dc.description.abstractDenne oppgaven tar sikte på å beskrive hvordan mitt eget rockeband legger til rette for relasjonsskapende aktivitet med publikum under en konsert. Metodisk baserer oppgaven seg på en selv-etnografisk og autoetnografisk tilnærming til feltet. Det empiriske materialet ble samlet inn gjennom fullstendig deltagelse i tre forskjellige bandøvinger og en konsert, høsten 2015. Det ble også gjort videoopptak av disse. Videooptakene ble i ettertid transkribert og analysert for å utvikle beskrivende narrativer. Fra disse narrativene trekker jeg ut hendelser og situasjoner og setter de opp mot relevant teori i lys av mine forskningsspørsmål. Gjennom arbeidet med materialet fant jeg ut at de relasjonsskapende virkemidlene bandet mitt bruker kan deles inn i tre kategorier. Det tekstlige univers, involvering av publikum og “showing”. Virkemidlene innenfor kategorien Det tekstlige univers tar på seg å gi publikum en dypere innsikt i selve historien som utfolder seg i låten. Det er et ønske om å fenge og trollbinde publikum og få de til å reflektere over hva som skjer med karakterer og steder i disse historiene. Virkemidlene innenfor kategorien involvering av publikum har som mål å aktivere publikum fysisk under konserten. Her finner vi for eksempel å få publikum til å klappe med i takt med rytmen i låten eller å få de til å danse. Under kategorien showing finner vi virkemidler som skaper liv og energi på scenen. Disse tar sikte på å skape visuell underholdning for publikum som en del av konsertopplevelsen. Jeg beskriver også hvordan bandet planlegger, øver på og gjennomfører disse relasjonsskapende virkemidlene i øvingslokalet og under konsert. Planleggingen bærer preg av å kun ta for seg at de skal gjøre visse ting, men ikke hva de skal gjøre om noe går skeis. Når det kommer til øving finner jeg at noen av virkemidlene som forekommer på konsert også forekommer i øvingslokalet selv om det ikke er publikum tilstede. I plassen for et ekte publikum bruker bandet et imaginært publikum som de retter virkemidlene mot. I slutten av oppgaven foreslår jeg hva som kan gjøres videre innenfor feltet og hvordan informasjonen i denne oppgaven kan brukes i forskjellige arenaer. Her nevnes for eksempel bruk i utdanning på flere nivå og bruk i forskjellige populærmusikalske interesseorganisasjoner som BRAK og STAR.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.titlePublikumsfrieriet: En studie av et rockebands bruk av relasjonsskapende virkemidlernb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel